Komatsu Forest Oy:n joulunajan kalenteri

Tarinoita ja yllättäviä tarjouksia

Komatsu machine handle

1. joulukuuta

Kohti joulun aikaa
Komatsu Forest Oy julkaisee joulukuun alusta joulun aattoon saakka päivittyvää kevyen informatiivista, joulukalenterin asuun puettua, päivittäin aukeavaa Komatsun joulunajan kalenteria.

Ensimmäinen varsinainen sivu aukeaa maanantaina 3.12. Silloin aiheena on tarjous suodatinsarjoista. Edullisia ja yllättäviä tarjouksia joulunajan kalenterissa on sopivin välein. Muina päivinä esitellään Komatsu Forest Oy:n toimintaa, uusia tuotteita, mielenkiintoisia henkilöitä sekä uutisia, joita myös loppuvuodesta on tarjolla silloin tällöin. Kalenterin seuraaminen kannattaa, sieltä saattaa tulla eteen tarjous, jonka hyödyntäminen edellyttää nopeaa reagointia. Voi siellä olla kutsu johonkin mukavaan tilaisuuteenkin ja toisinaan noin sadan sanan tietopaketteja; asiaa riveillä ja niiden väleissä.

Komatsulaiset

2. joulukuuta

Komatsun mukavia ihmisiä

Vaikkakin hitaasti mutta varmasti ikääntyy se Komatsu Forest Oy:n väkikin. Ja uusia mukavia ihmisiä astuu remmiin. Joulunajan kalenteri on hyvä foorumi esitellä uusia kasvoja. Sataan sanaan yritetään puristaa esiteltävän henkilön toimenkuvaa, työrutiineja kuin arjen yksityiselämääkin. Mm. itsenäisyyspäivän jälkeisenä perjantaina ruutuun ilmestyy Joose Moisio. Hänen jälkeensä sopivassa välissä vuoron saavat muut mukavat asiakaspinnassa työskentelevät komatsulaiset. Muistitko, että huomenna maanantaina 3.12. Komatsun joulunajan kalenteri avautuu kaupallisissa merkeissä: joulunaika avataan suodatintarjouksella.

Joulunajan ensimmäinen tarjous

3. joulukuuta – Tarjous

Ensimmäinen tarjous

Joulunajan ensimmäinen tarjous on suodattimet alennettuun hintaan 500 ja 1000 tunnin huoltoihin.

Kyllä sen huomaa sivullinenkin, kuormaamisessa on nyt eri rytmi.

4. joulukuuta

Nyt jaksaa tehdä
Konetyön kohonneet kannattavuus- ja tuotosvaatimukset eivät kohdistu vain hakkuutyöhön, vaikka siitä useimmin puhutaankin. Tiedetään, että myös kuormatraktoreiden operaatioissa on tehostamisen tarvetta ja mahdollisuuksia. On huomattu, että kuormatraktorissa kuljettaja on avaintekijä, jonka työskentelyolosuhteilla on suora vaikutus työn tulokseen. Kuormakoneen ohjaamossa kuljettajaa rasittaa fyysinen ja psyykkinen kuorma, jolla on vaikutus viihtymiseen, väsymiseen ja pitemmällä aikavälillä myös terveyteen. Vaikka hyvän viihtymisen ja pirteänä pysymisen tarkkaa taloudellista merkitystä ei koneyrityksen kannalta voi sanoa, positiivinen se kaikesta huolimatta on. Kun Noggrann Hugg Ab:n SmartFlow-koneen kuljettaja Tony Pouttu tässä taannoin 500 työtunnin kokemuksen jälkeen sanoi: ”Nyt tätä jaksaa tehdä”, hän tarkoitti todennäköisesti, että ”tätä” jaksaa tehdä tehokkaasti koko rupeaman ajan. Tuskin kuljettajat työpäiväänsä lyhentävät, vaikka väsymys painaa ja vireystila heikentyy.

Komatsu on ergonomian tiennäyttäjä
Komatsu Forest toi markkinoille muutamia vuosia sitten Comfort Ride -ohjaamon vaimennusjärjestelmän. Se poistaa tärinän ja heilunnan rasitusta ja niiden aiheuttamaa akuuttia väsymistä sekä pienentää terveysriskejä. SmartFlow, kuormaimen täsmäohjaus, puolestaan keventää kuormaamista ja kuorman purkamista eli kuormatraktorityön sitä osaa, jossa tulos paljolti ratkaistaan. Nyt sitä jaksaa tehdä. Miksi kuormakoneen kuljettajan pitää olla vireänä? Tässä yksi selitys: kuljettajan on pystyttävä hahmottamaan palstalla levällään olevan puutavaran tehokkain mahdollinen maastokuljetuksen järjestys ja suoritustapa. Se ei väsyneenä onnistu. Siksi hyvä ergonomia on koneen hankintakriteerinä ollut nousussa jo pitkään. Se hakee paikkaa jo kolmen tärkeimmän kriteerin joukossa.

Mika Latvala

5. joulukuuta

Huoltosopimukset nostavat koneiden suorituskykyä

Mika Latvala myy tyytyväisyyttä tuhansien tuntien päähän

Proaktiivinen koneiden ja laitteiden huoltaminen alkoi tehdassaleista ja lentoliikenteestä jo paljon aiemmin kuin sitä ryhdyttiin soveltamaan metsässä puunkorjuun kalustoon. Tarpeettoman kulumisen ja ennakoimattomien keskeytysten estäminen, siihen ennakoivalla huollolla pyritään. Komatsu Forest Oy kehitteli pitkään omaa proaktiivisen huollon konseptiaan ennen kuin sai sen puettua yksinkertaisen ja taatusti toimivan Huoltosopimuksen muotoon. Se on yksiselitteinen malli siitä, kuinka metsäkoneen tarvitseman huollon suorittamisen vastuu ja kustannukset jaetaan koneyrittäjän ja Komatsu Forest Oy:n kesken.  

”Yksinkertaisuus tekee siitä kiinnostavan. Asiat käyvät selviksi yhdellä lukemisella, eikä pienellä präntättyä tekstiä löydy sopimuksen etu- tai takapuolelta.” Näin vakuuttaa Mika Latvala, jonka vastuulla on Huoltosopimusten myyminen yrittäjille. ”Kuinka taajaan kone kannattaa pysäyttää huollon ajaksi, sitä monesti pohditaan asiakkaan kanssa. Huoltaminen on muuttunut intensiivisemmäksi, myös kevyemmän ns. 500 tunnin huollon yhä useampi yrittäjä antaa Komatsu-huollon tehtäväksi, koska silloin öljyn- ja suodatinvaihtojen lisäksi ammattilainen käy läpi kokemukseen perustuvan listan mukaiset tarkastuskohteet, anturit ja muut pienet komponentit, joiden mahdolliset häiriöt voivat aiheuttaa työn keskeytymisen. Samalla tuosta välihuollosta muodostuu dokumentti Keräsen Arin ylläpitämään arkistoon. Siitä voi olla hyötyä vielä aikojenkin päästä”, pohdiskelee Mika Latvala.

Mika:
”Huoltosopimusasiakkaat ovat nykyään jo iso joukko eri kokoisia, monenlaisissa olosuhteissa toimivia yrittäjiä. Yhteistä heissä kaikissa on pyrkimys häiriöttömään ja tehokkaaseen työhön metsässä. Komatsu Forest Oy:lle he ovat arvokkaita jo senkin vuoksi, että sieltä saadaan luotettavaa tietoa Komatsu-koneiden käyttäytymisestä tosi olosuhteissa. Siksi yritän järjestää yhteisiä tapaamisia silloin tällöin - sellaista tietojen vaihtamista ja mukavaa yhdessäoloa.”

Huoltosopimusten tarkempaan sisältöön palataan sunnuntain 9.12. kalenteriluukussa.

Itsenäisen Suomen 101-vuotispäivä 6.12.2018

6. joulukuuta

ITSENÄISEN SUOMEN 101-VUOTISSYNTYMÄPÄIVÄ!

Komatsu Forest Oy toivottaa hyvää itsenäisyyspäivää!

Joose Moisio

7. joulukuuta

Joose Moisio

Mukava nuori mies palveluksessanne

Joose aloitti Komatsu Forest Oy:ssä puolitoista vuotta sitten hiljan valmistuneena autoinsinöörinä. Varaosat olivat kiinnostuneita tästä rauhallisesti, hiukan omaperäisellä tamperelaisella aksentilla, puhuvasta nuoresta miehestä, joka oli liikkeellä tyylikkäällä amerikkalaisella yli 300 kuutiotuuman Ford LTD Crown Victoria -ajopelillä. Eikä se ole hänen ainoa autonsa. Joosen ajoneuvot ovat iäkkäitä, mitä autoinsinööri perustelee ympäristötekona: ”Suurinta tuhlausta on jättää hyödyntämättä aikoinaan suurella vaivalla kasaan ruuvatut ja valmistusprosessissa mittavia päästöjä aiheuttaneet autot.” 

Aluksi Joose oli varaosien joka paikan höylänä hetken aikaa. Nyt hänellä on oma asiakaspalvelijan loosi Pirkkalan Linnakallion ProSelect-myymälässä. Puolentoista vuoden työskentelyn jälkeen Komatsu Forest Oy:ssä 25-vuotias Joose Moisio pohtii tulevaisuuttaan: ”Voin kuvitella, että teen tätä pitempäänkin, onhan tämä mielenkiintoista. Koskaan ei tiedä, kun puhelin soi, mistä siellä on kysymys. Kaikesta selviää, kun kuuntelee ensin. Kommunikaatiota tämä on ennen muuta”. Tänään perjantaina Joose Moisio on tuuraamassa kollegaansa Jyväskylän toimipisteessä. Pirkkalan, Jyväskylän ja Rovaniemen palvelupisteet ovat tulleet hänelle tutuiksi samoin kuin asiakkaiden palvelemiseksi rakennetut järjestelmät kehittyvässä Komatsu Forestin varaosien logistiikkasysteemissä.

Komatsu Forest Oy, Rekkatie 24 B, 96910 Rovaniemi

8. joulukuuta

Neljä vuotta sitten:
Rovaniemen Rekkatielle koottiin kokemusta, osaamista ja palveluhenkeä

Näihin myöhäisen syksyn aikoihin neljä vuotta sitten pohjoinen Suomi sai uuden Komatsu-palvelukeskuksen. Se toi mukanaan toimivat tilat ja osaavan henkilöstön, Komatsu-yrittäjien palvelun saman katon alle. Toi se muutakin: varmuuden siitä, että Komatsu Forest Oy on ja pysyy. Markku Ekholm on palvellut tämän konemerkin asiakkaita nyt jo kolmekymmentä vuotta, osallistunut aktiivisesti kehittämiseen ja katsonut asioita Rovaniemen ja pohjoisen yrittäjien näkökulmasta. Hänelle jos kenelle työnantajan tekemä panostus pohjoiseen oli iso juttu. ” Menneitten muisteleminen on turhaa, mitä oli ja mitä on nyt, niitä on turha käydä vertailemaan. Nyt on kaikki hyvällä mallilla”, hän vakuuttaa.  Markku vastaa palvelukeskuksen toiminnan sujumisesta, tilojen maksimaalisesta hyödyntämisestä, huoltopalvelun tasaisesta kuormituksesta ja kymmenistä muista rutiineista. Tämän ohella hänellä on asiantuntijavastuu koko Komatsu Forest Oy:n toiminta-alueella kuormatraktoreitten teknisistä kysymyksistä. ”Onhan sitä kertynyt 30 vuoden aikana tietoa itselle, mutta ennen kaikkea paljon hyviä suhteita suunnittelijoitten ja tehtaan suuntaan. Sieltä voin aina kysyä ja saada asioista selkoa”, Markku muistuttaa.

Huoltosopimukset muuttivat tilannetta
Kovalla vauhdilla yleistyneet Komatsu-huoltosopimukset ovat vaikuttaneet Rovaniemen rekkatien palvelukeskuksen elämään kahdella tavalla: ne ovat lisänneet huollon kysyntää, mutta toisaalta antavat mahdollisuuden suunnitella työt hiukan pitemmällä tähtäimellä. Markulla on lisää mukavaa kerrottavaa: ”Pohjoisen urakoitsijat ovat joustavaa väkeä, aina löytyy ratkaisu, vaikka olisi tiukempikin paikka. Iloinen uutinen on monelle se, että saimme kolmannen vakituisen asentajan. Jouni Heikkurainen liittyi Pertti Pasman ja Marko Lallin rinnalle marraskuun loppupuolella. Tämä tekee mahdolliseksi suoriutua ns. isosta huollosta yhden työpäivän aikana. Uskon että pitkien etäisyyksien Pohjolassa yrittäjät arvostavat tällaista ratkaisua”.

Rovaniemen palvelukeskuksen henkilöstö, suluissa Komatsu-kokemusvuodet
Huolto, asentajat: Marko Lalli (11), Pertti Pasma (7) ja Jouni Heikkurainen (0,5)
Varaosapalvelu: Arttu Lehtonen (10)
Komatsu-myynti: Raimo Nieminen (25)
Huollon esimies: Markku Ekholm (30)
 

Komatsu-huoltosopimus

9. joulukuuta

Jatkoturva ja MaxiFleet-palvelu
Huoltosopimuksen valinnaiset lisäominaisuudet

Jatkoturva
Kattavampiin huoltosopimuksiin liitetään usein Jatkoturva, joka antaa turvaa silloin kun jokin odottamaton tekninen haveri katkaisee työt. Itse Jatkoturva-osa on vastuiden ja kustannusten jakamisen osalta yhtä tarkasti ja yksiselitteisesti määritelty kuin Huoltosopimukseen sisältyvät muutkin ehdot. Jatkoturva kohdistetaan metsäkoneen järeämpiin ja strategisiin komponentteihin, sellaisiin, jotka joutuvat tiukassa paikassa sietokykynsä rajoille ja pettäessään estävät tuotannon: mm. rungon tai voimansiirron osiin ja elektroniikan yksiköihin. Jatkoturvan hankkineet tiedostavat hyvinkin tarkkaan sopimuksen merkityksen odottamattomissa vauriotilanteissa: vahinko ei ole edullinen tilanne kummalekaan osapuolelle. Jatkoturvan myöntäjä Komatsu Forest Oy ottaa vastuulleen kaikkien huoltojen suorittamisen koneissa, joissa on Jatkoturva-sopimus. Ammattimiesten huoltojen yhteydessä tekemät tarkastukset vähentävät vaurioriskejä. Samalla voidaan olla varmoja, että koneen säädöt ovat kohdallaan. Se takaa koneelle jatkuvan korkean tuottavuuden.

MaxiFleet
Komatsu-huoltosopimusta solmittaessa esiin nousee kysymys: sisältyykö siihen MaxiFleet-palvelu. Se nimittäin liittyy joiltain osin myös koneen huoltamiseen ja tekniseen ylläpitoon. MaxiFleet-palvelun piirissä oleva kone on tekniikkansa osalta tiiviimmin Komatsu Forest-huollon kontrollissa. Etäyhteyden avulla kone pysyy päivitettynä viimeisillä ohjelmaversioilla, ja huollosta vastaavat ovat selvillä hyvissä ajoin, koska kone on tulossa huoltoon; näin voidaan varata riittävästi huollon kapasiteettia ja lyhentää huoltoseisokkiin kuluvaa aikaa. Isoissa huolloissa ajan säästämiseen on merkittävät mahdollisuudet. Esimerkiksi Komatsu Forest Oy:n Rovaniemen pisteen huollossa tavoitteena on saada ns. iso huolto suoritettua yhden työpäivän aikana. Pitkien etäisyyksien Lapissa hyödyt ovat kiistattomia.

MaxiFleet on kokonaisuudessaan hyvin laaja palvelu, joka hyödyntää koneen keräämää tietoa. Siitä jalostuu arvokasta informaatiota koneyrittäjien toiminnan ohjaamisen ja kehittämiseen, huoltoon liittyvät ominaisuudet ovat pieni tärkeä osa sen tarjoamista eduista.

Joulunajan kalenterissa esitellään vielä myöhemmin MaxiFleetin ominaisuuksia ja hyödyntämisen vaihtoehtoja.
 

Komatsu-joulutarjouspaketit

10. joulukuuta – Tarjous

Toinen tarjous

Joulunajan toinen tarjous sisältää joululahjatarjouspaketin.

Komatsu 901XC

11. joulukuuta

Myyntimenestyksen syitä

Mitä on 901XC/C124 suosion takana
Komatsu 901XC tuli markkinoille rytinällä. Mistä johtui? Vaikka pyyhittäisiin pois korkean suhdanteen vaikutus, niin tuotteelle itselleen jää menestykseen monia ansioita. Komatsu-brändin kuva jatkuvasti laadukkaampana ja luotettavampana konemerkkinä vaikuttaa taustalla ilman muuta. Ja ajankohtaisuus, on tarvittu kone, joka on ollut mahdollinen uskottavasti profiloida kahteen tämän hetken trendiin: kasvatushakkuiden lisääntymiseen ja pehmeiden kohteiden korjuuseen. Lyhyen ajan kuluessa yleistyneestä konemallista saatiin runsaasti koneyrittäjiltä hyvää ja parhaassa tapauksessa ylistävää palautetta. Koska siitä suunnasta tullutta informaatiota pidetään markkinoilla perinteisesti luotettavana, kiinnostus lisääntyi ja kauppa kävi heti alusta alkaen – ja se käy edelleen samaan tahtiin.

Suorituskyky tuli yllätyksenä kaikille

On maailmakin muuttunut. Aikaisempien sellusuhdanteiden aikana on ryhdytty haikailemaan pienten korjuukoneiden perään; kehitettiin kaikkea sellaista, joka normaalisuhdanteessa muuttui tarpeettomaksi. Nykyisinä aikoina tuottavuuden kustannuksella ei voi lähteä kokeilun tielle. Tähän tilanteeseen Komatsu 901XC on tarkalleen oikea ratkaisu, kevyempi yleiskone, jolla on hyvät harvennusominaisuudet ja pehmeällä kulkemisen edellytykset. Jotain kertoo sekin, että asiakkailta ja kuljettajilta tulleet kokemukset suorituskyvystä jopa ääriolosuhteissa ovat paljon positiivisempia kuin mitä myyjä on ensimmäisten koneiden kohdalla uskaltanut luvata.

Uusi hakkuulaite
Teknisiä ominaisuuksia tarkastelemalla löytää yhden monista menestyksen syistä: 901XC:n paino. Parinkymmenen tonnin kieppeillä pysytelleet lukemat eivät aiheuttaneet painetta kuljetuskaluston uusimiseksi. Oli muutakin: Pituusmittauksen kanssa jo tovin kipuillut Komatsu oli panostanut tuon ominaisuuden kehittämistyöhön. Sitä tehtiin molemmin puolin Pohjanlahtea. Jälkeä syntyi. Komatsu 901XC:n kanssa samoihin aikoihin pitkäulotteisen nosturin päähän ilmestynyt Komatsu C124 -hakkuulaite edustaa pituusmittauksen huippua. Mittausradan puhtaaksi karsiminen, mittapyörän paineistaminen ja vaimentaminen samoin mittauksen erottelutarkkuuden tiivistäminen automatiikan puolella tekivät uudesta C-sarjalaisesta suvereenin mittaajan.
 

Proselect_collection_coffee

12. joulukuuta

Viikon päästä keskiviikkona 19.12. Komatsu Forest Oy:n ProSelect-myymälässä Pirkkalassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä tarjotaan torttukahvit.

Eikä tässä vielä kaikki:
Keskiviikkona 19.12. pehmeän tavaran hyllyltä ProSelect-tuotteet -25 %

Tervetuloa!

Havainnekuva: itseohjautuva metsäkone, Uumajan yliopisto

13. joulukuuta

Tulevaisuuden metsäkoneet

Mitkä ratkaisut kiinnostavat ruotsalaisia?
Suomessa on suuria odotuksia metsästä ja koneista kerätyn tiedon hyödyntämiseksi puunkorjuun tehokkuuden parantamiseksi. Toimivia ratkaisuja syntyy, kaikesta ei ehdi edes kertoa. Samaan aikaan ruotsalaiset panostavat koko teknologian radikaalimpaan uudistamiseen. Kyytiä saa perinteinen kahden koneen systeemi ja päämääränä on pistää stoppi kuljettajan turhalle rasittamiselle metsäkoneen ohjaamossa. Tällaisen kuvan saa, kun selailee sikäläisen Skogforsk-organisaation tutkimusohjelmaa. Mielenkiintoisen siitä tekee myöskin se, että Komatsu Forestilla näyttää olevan sormensa pelissä siellä ja täällä.

Vielä kerran yhdistelmäkone

Me hylkäsimme yhdistelmäkoneideologian monestakin syystä. Kilpailukyvytön se oli niissä formaateissa, joita Suomessa oltiin markkinoille tuomassa. Se on pakko myöntää: siitä tuli liian monimutkaista, syntyi liikaa kalliita rukkasenjälkiä, samaa palikkaa kourittiin moneen kertaan. Naapurimaan tutkijoilla on ehdoton periaate: katkaistua tavaraa ei saa pudottaa maahan vaan se pitää mennä suoraan kuormatilaan. Sen jälkeen jäljelle jääviä työsyklejä on mahdollista automatisoida. Kuinka paljon, sitä selvitetään parhaillaan simulaattoritutkimuksella. Simulaattorin tähän tarkoituksen on kehittänyt Komatsu Forest AB:n tytäryhtiö ORYX Simulations AB.

Itseohjautuva metsäkone
Vielä radikaalimpi mutta jo pitkällä oleva kehittämishanke koskee metsäkoneen vääjäämätöntä kehityssuuntaa kohti itse ohjautuvia koneita. Puutavaran lähikuljetus ilman ohjaamossa istuvaa kuljettajaa, ideana se on jo pitkään ollut olemassa, Skogforsk on ottanut useita askeleita siihen suuntaan. Siinäkin teknologiassa tarvitaan laaja tietomassa, jota kone autonomisesti käyttää työnsä ohjaamiseen, suunnitteluun ja suorittamiseen. Riittävän turvavyöhykkeen luominen työskentelevän koneen ympärille on yksi hankkeen osa. Aivan omin päin kone ei metsässä saa melskata. Siitä vastuussa oleva operaattori istuu kollegojensa kanssa viihtyisässä konttorissa ja puuttuu vastuullaan olevien koneiden tilanteeseen tarvittaessa. Ei heiluntaa, ei tärinöitä eikä yksinäisyyttä. Sana sosiaalinen vilahtaa jossain raportissa. Tässä vihje ammatinvalintaa pohtivalle nuorelle.

Mikko Jokipelto

14. joulukuuta

Mikko Jokipellon tavoitteena:
Monimutkaiseen asiaan yksinkertainen selitys
Mikko Jokipelto on nopeasti päässyt sisälle MaxiFleet-palvelun tärkeimmistä ominaisuuksista. Vasta syksyn alussa taloon tullut asiantuntija on kotoutunut uuden työnantajansa organisaatioon ja omaan työhuoneeseensa. Ruudulla on kehittymässä havainnollista materiaalia Komatsun Fleet Management -palvelun eri alueista. Kohderyhmän voi helposti tunnistaa, se on koneyrittäjät. Mikolla on vahva side yrittämiseen, siitä on myös omakohtaista kokemusta. Sukunimi paljastaa, että koneyrittäjiä on kotona ja lähisuvussa. Yrittämisen monimutkaiseen maailmaan hän on sukeltanut myös opintojen kautta. MaxiFleet ei ole ainoa alue, johon Komatsu Forest Oy hänet palkkasi. Monenlaiset tekniikkaan liittyvät tukitoimet odottavat saavansa kaiken irti nuoresta osaajasta. Se tekee miehestä kiireisen samoin aivan välttämätön matkustaminen.

Tärkeitä lukuja etsimässä
Kiireistä huolimatta Mikko vakuuttaa tyytyväisyyttään: ”Se mitä työhönottohaastattelussa kerrottiin, on pitänyt paikkansa. Täällä on paljon hyviä tyyppejä ja vapaus toteuttaa omia ajatuksia. Hyvä esimerkki on juuri MaxiFleet, sain sen itselleni kuin muovailuvahan, voin hahmottaa sen omalla tavallani. Sitä olen tässä parhaillaan tekemässä”. Hän selailee ruudulta esiin aikaansaannoksiaan. Lyhyitä tekstejä, paljon puhuvia havainnollisia graafeja asioista, jotka tuovat eteen tiedot helposti omaksuttavassa muodossa. Yllättävää, miten tavallisista ja yksinkertaisista asioista koneyrittämisessä koostuu esimerkiksi sellainen asia kuin kannattavuus. Sanan ”tehokkuus” Mikko on jättänyt pois valikoimastaan. ”Se ei kuvaa oikein mitään tässä yhteydessä”, hän sanoo. Sen sijaan sormi osoittaa ruudulla monien isojen lukujen joukossa olevaa kahta sekuntia. ”Näistä turhista sekunneista pääsee kyllä eroon, nyt kun sen tietää, mistä se on siihen tullut.”