Nyt keskustellaan ilmasta, ilmastosta ja tulevaisuuden moottoreista

Dieselautoilu, raskas liikenne, bussit ja vanha autokalusto aiheuttavat Euroopan suurissa taajamissa paljon huolta: liikaa nokea, liikaa typen oksideja, terveysriskejä. Ensimmäinen reaktio on ollut muutaman henkilöautovalmistajan ilmoitus dieselteknologiasta luopumisesta. Sähköstä puhutaan paljon tässä yhteydessä, tehdään laskelmia siitä, millaisia rakenteita tarvitaan silloin, kun liikenne on sähkön varassa. Tarvitaan yllättävän paljon. Se tiedetään jo nyt. Yksityinen henkilöautoilu ja julkinen liikenne marssivat muutokseen ensimmäisinä, sen jälkeen tavarajakelu ja raskaampi maantieliikenne.

Metsissä ja vainioilla

Harvesteri metsässä

Kaukana asutuskeskuksista työskentelee yhteiskunnan kannalta avaintehtävissä suuri joukko koneita, jotka pitävät yllä ruuan tuotannon, infran kunnossapidon, rakentamisen ja teollisuuden puuhuollon. Ne ovat päästöjä ajatellen oma lukunsa.  Niiden osalta mennään kohti päästöttömyyttä ja irrottaudutaan vähitellen fossiilisista polttoaineista ainoalla järkevällä ratkaisulla: dieselillä. Suomalaiset työkonedieselien kehittäjät eivät hamua paniikkinappulaa. Päinvastoin, siellä tiedetään, että ratkaisut ovat olemassa.

Tehdas

AGCO Power kokoonpanorobotit


AGCO Powerin Linnavuoren 750 henkilön ja yli 100 robotin tehdas on modernin tuotantonsa ohessa valtava dieselmoottoriteknologian kehittämiskeskus. Sadan viidenkymmenen alaan vihkiytyneen insinöörin voimin syntyvät uudet innovaatiot, ratkaisut ja tuotesukupolvet. Ollaan moottoriteknologian rajatulla erityisen osaamisen alueella. On tyypillistä, että työura Linnavuoressa kulkee tyvestä latvaan päin. Näin on aina ollut. Moottoreita Linnavuoressa on tehty yli 75 vuotta, miljoona moottoria tuli täyteen samaan aikaan, kun Suomi täytti 100 vuotta. Tuskin kenellekään on yllätys, että siellä kypsytellään parhaillaan tulevaisuuden moottoriratkaisuja.

Jarno Ratia

- tähän mennessä 20 vuotta moottoreita

AGCO Power Jarno Ratia


Moottoriguru Mauno Ylivakeri rekrytoi vuonna 2000 moottoreiden tuotekehityspuolelle Jarno Ratian, joka on kulkenut omaa urapolkuaan sieltä tähän päivään. Nyt Ratia ohjaa AGCO Power -dieselmoottoribisnestä tuotehallintajohtajan paikalta. Hänen tehtävänään on tietää, mitä ympäri maailmaa sijoittuneet asiakkaat, työkonevalmistajat, tarvitsevat ja millaisia signaaleja tulevaisuuden kehitystyötä ajatellen on näkyvissä. Linnavuoren tehtaalla Jarno muuttaa projektipäälliköidensä kanssa asiakkaiden vaatimukset toimiviksi moottori-installaatioiksi. Se on moottoribisneksen ydintä.

Iso investointi

AGCO Power tehdaslaajennus

Tammikuun alkupuolella AGCO Power tiedotti mittavasta investointiohjelmastaan Linnavuoren tehtaalla. Jarno Ratia on syystäkin tyytyväinen, investoinnin jälkeen AGCO Powerilla on mahdollisuus todistaa olevansa monella tavalla työkonemoottoreiden maailman ykkönen: ”Panostamme kahteen kohteeseen, tehtaan tiloihin ja uuteen moottoriperheeseen. Luodaan Linnavuori uudestaan. Tehdasta laajennetaan, rakennetaan yli 10,000 kerrosneliötä tuotanto-, toimisto- ja esittelytilaa. Meillä on suunnitelma tehdä tulevaisuudessa itse enemmän koneistusta ja komponenttivalmistusta. Moottoreiden kokoonpano siirtyy erilleen uusiin tiloihin ja tuotantolinjat uudistetaan”.
Keskustelua dieselmoottoreista on jo pitkään ohjanneet nopeaan tahtiin korotetut päästövaatimukset. ”Uusia sukupolvia on ollut pakko kehittää ja tuoda markkinoille muutaman vuoden välein. Se on johtanut valmistuksessa vuosivolyymien vaihteluihin, koska konevalmistajat tilaavat väistyvää sukupolvea seuraavan vuoden tuotantoonsa. Tänä vuonna tuodaan markkinoille Stage V -moottoreiden isot teholuokat, jonka jälkeen helpottaa ainakin vähäksi aikaa, koska näkyvissä ei ole seuraavaa emissioporrasta. Tämän vuoden alusta päästömääräysten valvontaa tehostettiin. Valvontaa pidän hyvänä asiana, vaikka viranomaisyhteistyö sitoo jo nykyään melkoisesti henkilöresursseja”, pohdiskelee Jarno Ratia. AGCO Power uusi moottoriperhe

Uusi moottoreiden tuoteperhe

Uuden moottorisukupolven kehitystyö on pitkäjänteistä työtä. Se vaatii osaamista ja toimivat kehittämisympäristöt. AGCO Power julkisti investointiuutisensa yhteydessä tiedon uudesta moottoriperheestä, jonka tuotanto aloitetaan vuonna 2022. ”Olemme tehneet jo pitkään uuden tuoteperheen kehitystyötä. Aloitimme sen seitsemän vuotta sitten”, paljastaa Jarno Ratia ja erittelee tarkemmin: ”Keskitymme uuden moottoriperheen kehitystyössä 100-300 kilowatin moottoreihin, nelosiin ja kuutosiin, niissä otetaan huomioon kaikki mahdollinen tulevaisuudessa vastaan tuleva: sähkön rooli, hybridikäyttö, uudet polttoaineet ja päästövaatimukset niin pitkälle kuin eteenpäin voi nähdä.”

Agco antaa tasaista volyymiä

Valtra-traktori

Moottorivalmistuksen ja useiden tuotemerkkien omistaja, AGCO, käyttää traktoreiden tuotannossaan 75 prosenttisesti oman konsernin moottoreita. ”Tavoitteena on nostaa tuo luku 90:een”, kertoo Ratia. On selvää, että tällaista panostusta Linnavuoreen ei tehdä pelkästään oman traktorituotannon tarpeeseen. Juuri nyt dieselteknologia on suurennuslasin alla, ainakin täällä Euroopassa. Ehkä tästä myllerryksestä kaikki moottorintekijät eivät selviydy kuivin jaloin. AGCO Powerilla ei ole hätää. Mahdollisesti tarjolle tulee markkinaosuuksia. Näihin väittämiin tuore tuotehallintajohtaja ei ota isommin kantaa. Päätös investoinnista on joka tapauksessa osunut oikeaan aikaan.

Edelleen paljon yhteistä

Komatsu 901XC moottorikate auki

Komatsu-metsäkoneilla ja AGCO Powerilla on yhteistyön perinteitä vuodesta 1961. Siitä lähtien linnavuorelaiset voimanlähteet ovat olleet tärkeässä roolissa monissa legendaarisissa metsäkoneiden konstruktioissa. Pitkään metsäkone- ja moottorituotannolla oli myös yhteinen omistaja. Silloinkin metsäkoneiden moottorivalinnat tehtiin tekniseen paremmuuteen vedoten. Pitkän yhteisen historian aikana myös kilpailevat moottorimerkit ovat saaneet antaa näyttönsä. On ollut ajanjaksoja, jolloin joissain teholuokassa muu merkki on ollut kilpailukykyisempi. Sekä metsäkone- että moottorivalmistus ovat kasvaneet globaaleiksi toimialoiksi, omistukset ovat molemmissa siirtyneet suuriin kansainvälisiin yrityksiin, kauaksi toisistaan. Siitä huolimatta yhteistyö Komatsu Forestin ja AGCO Powerin välillä on juuri nyt intensiivisempää kuin koskaan. Jokaisen Komatsun konepellin alla hyrisee AGCO Power -moottori. (as)

 

KANSAINVÄLINEN AGCO POWER

•  Maailman johtavia työkonemoottoreiden valmistajia
•  Liikevaihto 306 miljoonaa euroa vuonna 2017
•  Neljä tehdasta: 
    •    Nokian Linnavuori
    •    Mogi das Cruzes, Brasilia
    •    Changzhou, Kiina
    •    General Rodriguez, Argentiina
•  Tuotekehitys ja pääkonttori Linnavuoressa
•  Linnavuoressa noin 750 työntekijää
•  75 vuoden historia, juuret Valtion lentokonemoottoritehtaassa 1942.

AGCO-konserni

•  Pääkonttori Yhdysvalloissa, listattu New Yorkin pörssissä
•  Liikevaihto 8,3 miljardia dollaria vuonna 2017
•  Maailman johtavia maatalouskoneiden valmistajia
•  AGCO Powerin omistaja vuodesta 2004 alkaen
•  20 500 työntekijää maailmanlaajuisesti.