MaxiFleet on tuonut toimivat etäyhteydet koneisiin, monissa yrityksissä sitä käytetään jo nyt kommunikaation välineenä ja ongelmatilanteissa kuljettajien tukemiseen etänä. Tietoa tuli tarjolle kertaheitolla valtava määrä, joten on luonnollista, että analysoidun tiedon hyödyntämiseen yritykset ovat ryhtymässä osa kerrallaan. Palvelujen käyttöönottoon Komatsu Forestilla on tarjota tukea. Komatsun MaxiFleet, tähtää puunkorjuuoperaation tuottavuuden parantamiseen, tuottamattoman ajan osuuden pienentämiseen ja tuotannon pullonkaulojen havaitsemiseen.

MaxiFleet on monipuolinen jo pitkään käytössä ollut laaja digitaalisten palvelujen kokonaisuus. MaxiVision, hiljan julkistettu palvelun uusi osa, on työkohteen olosuhteisiin, kertyneisiin määriin, paikkaan, työmaan tilanteeseen ja sen visualisointiin perustuva palvelu. MaxiVision tukee työn johtamista, hakkuu- ja kuormakoneen välistä kommunikaatiota ja kuormakoneen työn suunnittelua.
  

Digiuutuus ammattilaisen hyppysissä:
Kimmo Perälän kommentit MaxiVision-palvelusta

Metsä-Perälä Oy, Kimmo Perälä ja Vision-varusteltu Komatsu 855 -kuormatraktori  

Komatsu MaxiVision -palvelu on Metsä-Perälä Oy:ssä ollut käytössä pari kuukautta. Koneyrittäjä Kimmo Perälä kuuluu niihin konevalmistajalle tärkeisiin avainasiakkaisiin, joiden käsien läpi ja ammattitaitoisten arvioiden jälkeen uudet tuotteet ja tietotekniikan järjestelmät pääsevät markkinoille; pieniä ja isompiakin viilauksia läpikäyneenä. Kun kysymys on digitekniikasta, Kimmo Perälä on omalla mukavuusalueellaan. Viimeisimmästä tulokkaasta hän toteaa: ”MaxiVision kehittyi nopeasti, pienet lisät ja muutokset saatiin siihen lähes saman tein, siitä tuli yksinkertainen ja helppo käyttää, hyödyllinen, rahanarvoinen työkalu korjuutyön ohjaamiseen ja suorittamiseen.”

Kimmo Perälä esittelee Komatsu 855 -kuormatraktorinsa näytöltä MaxiVisionin tietoja korjuukohteelta

Metsä-Perälä Oy, Kimmo PeräläHelpoltahan uuden järjestelmän käyttäminen vaikuttaa. Kimmo esittelee kuormakoneensa näytöltä näppärää tapaa saada tarkka tieto korjuukohteen tilanteesta, hän siirtelee ruudulla vektoriksi venytettyä kursoria pitkin ajouraa: uran varressa kuljetusta odottavien puutavarakasojen määrät ja paikat ilmestyvät havainnollisesti näkyviin. Sitten hän rajaa pienen alueen työmaasta, sama juttu: tarkat tiedot ilmestyvät ruudulle. Tämän täytyy olla kuljettajalle hyvä tuki. ”Eikä ainoastaan ajokoneen kuljettajalle, tähän on kytkettynä myös hakkuukone, ja minä tulen tarvittaessa mukaan istuntoon MaxiFleetin kautta, jolloin olemme yhteisen tilannekuvan kanssa saman pöydän ääressä tekemässä päätöksiä, jo se tekee tästä hyödyllisen ja tarpeellisen palvelun”, tarkentaa Kimmo.

Komatsu Forestilla tiedetään, että hänellä on luontainen kyky kytkeä uusien tuotteiden ominaisuudet käytännön tilanteisiin, Kimmolla on tarkka tieto, missä digipalvelujen osalla mennään: ”Koneyrittäjille kehitettyjen digipalvelujen yksi tehtävä on saada selville työskentelyssä kuluvan ajan jakautuminen tehokkaaseen tai sitten hukka-aikaan. Jonkun verran olen MaxiFleetin avulla tarkastellut koneiden ajankäytön eroja, mutta se on laajempi ja monimutkaisempi alue, joka perustuu menneisiin tapahtumiin. MaxiFleetin tarjoamaa etäyhteyttä käytän lähes päivittäin kuljettajien tukemiseen. Nyt on kysymys toisenlaisesta palvelusta, MaxiVision vie suoraan käytännön tilanteeseen, tähän hetkeen. Otetaan esimerkiksi siirrot, jotka ovat suurimpia aikasyöppöjä koneiden kanssa touhutessa. Siirron täsmääminen sellaiseen kohtaan, jossa ei tuhoudu työvuoroa osittain tai pahimmassa tapauksessa kokonaan, säästää joka kerta. MaxiVisionin avulla voi ennustaa tarkasti, paljonko aikaa kuluu jäljellä olevaan työmäärään. Sen perusteella tietää riittävän aikaisin, mihin rakoon siirto kannattaa suunnitella.”
 

Metsä Perälä Oy:lle toimitettava Komatsu 855 -kuormatraktori valmiiksi varusteltuna metsään lähdössä
 

Vision-varusteltu kone

 

Heinäkuun puolivälissä Metsä Perälä Oy:lle toimitettava Komatsu 855 -kuormatraktori oli Jyväskylän Komatsu-huollon pihassa metsään lähdössä, valmiiksi varusteltuna Kimmo Perälän tarkkojen ohjeiden mukaan: kuljetuskapasiteettia oli kasvatettu laajennettavalla kuormatilalla ja kuormaimen suuremmalla vaihtoehdolla. Varustelua tarkemmin katsottuna löytyi myös vihje siirtymisestä MaxiVision-aikaan: pankkojen kylkiin oli asennettu lajittelukarikat. Kimmo myöntää: ”Onhan siinä jonkinlainen yhteys Vision-palveluun. Nyt kuormatraktorin kuljettaja voi Vision-näkymästä tarkistaa valitulle uralle lähtiessään, onko sen varressa erä vähemmistötavaraa, jolle kannattaa kuormatilasta varata paikka erillään muista”.