Metsäteollisuus siirtää puunkorjuun ohjausjärjestelmiänsä avoimeen Internetiin kuluvan vuoden aikana. MaxiFleet-palvelu on Suomessa joutunut odottamaan tätä siirtoa voidakseen aloittaa liikennöinnin koneesta ympäröiviin järjestelmiin. Nyt tiedetään, että ensimmäisten WoodForce -ohjelmien asennukset aloitetaan kevään aikana. Tämän jälkeen MaxiFleet voidaan ottaa lopullisessa muodossaan käyttöön kone ja koneyrittäjä kerrallaan. Odottamiseen kulunut aika ei ole mennyt hukkaan, Komatsu Forest Oy on testannut, tutkinut ja kehittänyt järjestelmäänsä korvaavissa ympäristöissä.

MaxiFleet on nykyaikainen nettiin rakennettu palvelu, jonka tuottamaa ja säilyttämää informaatiota koneen toimivuudesta, kulutuksesta, ajankäytöstä, sijainnista ja monesta muusta tärkeästä yksityiskohdasta voidaan ottaa vastaan ja tarkastella eri päätelaitteiden selaimilla. Saatu tieto esitetään hyödylliseksi yhdisteltynä havainnollisessa muodossa.

Kerätystä tiedosta saadaan selville kulloisenkin koneyksikön tilanne. Koneen tekniikan toimivuuteen voidaan puuttua välittömästi MaxiFleet-etähallinnan kautta ja viimeistään seuraavan huollon aikana. Työskentelyn tehokkuuden parantamiseen MaxiFleet antaa lahjomattoman tietopohjan.

Näin Komatsussa

Yhtenä MaxiFleetin vahvuutena pidetään sen vaivattomuutta tiedon alkupäässä, hakkuukoneen ohjaamossa. MaxiFleet käyttää MaxiXplorer-ohjausjärjestelmässä olevaa, sinne syötettyä ja kertyvää dataa. MaxiFleet ei vaadi näppäilytietoja; koneen kuljettajalta edellytetään ainoastaan uloskirjautumista eri kuljettajien työsuoritusten erillään pitämistä varten. MaxiXplorer-järjestelmän työajan seurantatoiminto on perustana Fleetin tekemille aikaan sidotuille analyyseille; kokonaisaika, sen jakautuminen kymmeniin työn tuottavuuden kannalta hyödyllisiin tai turhiin suorituksiin. Tuo tieto johdattaa kannattavan – myös kannattamattoman – työn jäljille ja antaa pohjan hakkuuoperaation tehostamiseen samoin työmenetelmien ja toiminnan kehittämiseen.

Se data, jota kerätään koneen tekniikasta ja esitetään havainnollisesti koskien moottoria, hydrauliikkaa ja ohjausjärjestelmää, tekee mahdolliseksi säätää kone parhaaseen mahdolliseen toimintakuntoon. Kertynyt loki koneen tekniikan toimivuudesta on tärkeää tietoa Komatsu Forest Oy:n huoltopalvelulle, etenkin kun koneen säätöjä tehdään tulevaisuudessa yhä useammin etäyhteydellä.  

Yksi systeemi yhdet laitteet

Avoimen internetin myötä Komatsu-koneista poistuu vähitellen monenlaisten laitteiden kirjo. WoodForce-aikakaudella uudet Komatsut varustellaan Internet-kommunikaatiota varten ICU-modeemilla, jonka kautta kulkee kaikki liikenne netin ja koneen välillä.Miten tulisi menetellä olemassa olevan konekannan kanssa? Jatketaanko tietoliikenteen osalta niiden nykyisellä varustuksella? Siihen tulee suosituksia ja ratkaisuehdotuksia Komatsu Forestilta. Uusien koneiden osalta ratkaisu on selvä: ICU-modeemi, silloin toimii etäyhteydet, kauko-ohjaukset ja kaikki muu.

Huoltosopimukset

Komatsu Forest huoltosopimukset pitävät sisällään MaxiFleet-palvelun, usein vielä kaikkein kattavimmassa muodossaan. Näin sekä koneen omistajalla että huoltotyön suorittajalla on tarkka tieto ja sama käsitys koneen kunnosta, erityisesti silmällä pidettävistä kohdista sekä tarvittavista toimenpiteistä. Huoltosopimus/MaxiFleet -yhdistelmä tuo koneen ja sen miehistön aktiivisen huolenpidon piiriin.

Esittelyvuorossa Santeri Soininen, aluekouluttaja:

MaxiFleet tekee tulevaisuudessa myös kouluttajan työstä tehokkaampaa

Santeri Soininen on jo tovin ollut Komatsu-asiakkaiden ja -kuljettajien kouluttaja Kaakkois-Suomessa. Ikää Santerilla on 41 vuotta ja paljon matkan varrelta mukaan tarttunutta käytännön kokemusta metsäkoneista. Metsäkoneenkuljettajan ammattitutkinnon hän suoritti Valtimolla vuonna 2007, sen jälkeen hakkuukoneen ohjaamossa vierähti useampi vuosi. Parhaillaan Santeri Soininen valmistelee kouluttajatehtäviensä ohessa lopputyötään Hämeen ammattikorkeakoulun Evon yksikössä. Päättötyö ei ole kaikilta osiltaan julkinen, mutta siitä tiedetään ainakin se että MaxiFleet-järjestelmää opinnäytteessä käydään läpi yksityiskohtia myöten.
Koska kuljettajan arki ohjaamossa on Santerille tuttua, MaxiFleetissä häntä kiinnostaa eniten se järjestelmästä saatava tieto, jota voidaan hyödyntää konetyön tuottavuuden parantamiseksi.

”Jo lähitulevaisuudessa koneyritykseen kertyy suuri määrä dataa kaikesta mitä metsässä hakkuu- ja ajotyössä tapahtuu. Avainkysymys on, kuinka se saadaan tehokkaasti hyötykäyttöön”, pohdiskelee Santeri Soininen. ”Tiedon oikeaan tulkintaan, oikeitten johtopäätösten tekemiseen, uusien toimintatapojen ja menetelmien maastoon viemiseen tarvitaan uudenlaista ammattitaitoa. Ei enää olla yhden ongelman kimpussa kerrallaan, vaan työn alla on isompi kokonaisuus jota ratkaistaan. MaxiFleetin avulla päästään tarkastelemaan pitempiä jaksoja koneen ja sen miehistön yhteisestä historiasta”, maalailee Santeri lähitulevaisuuttaan.
 

Santerin tavoittaa:

sähköpostista soininen.santeri@gmail.com tai puhelimesta 044 518 8911 ja Santerin pääasiallinen toiminta-alue on Kaakkois-Suomi.