Komatsu 951XC on uusi hakkuukone jyrkkään maastoon ja pehmeämpään maaperään. Kahdeksanpyöräinen alustarakenne yhdistettynä vakaaseen Komatsu-konseptiin takaavat vakaan, ohjattavuudeltaan erinomaisen ja alhaisen pintapaineen maata vasten omaavan hakkuukoneen. Komatsu 951XC on myös optimoitu käytettäväksi Komatsu C164 -hakkuupään kanssa, joka on erityisesti suunniteltu suurten puiden metsiin, vaikka se luonnollisesti toimii yhtä hyvin useiden muidenkin  hakkuupäiden kanssa.


Vaativiin olosuhteisiin

Komatsu 951XC on osa Komatsu Forestin tuotesarjaa, joka on erityisesti suunniteltu haastaviin olosuhteisiin.

"Nyt meillä on täydellinen valikoima kahdeksanpyöräisiä koneita, jotka on suunniteltu erityisesti vaativiin olosuhteisiin", sanoo Joakim Johansson, Komatsu Forestin hakkuukoneiden tuotepäällikkö.


Kompakti mutta vahva

Kone on rakenteeltaan samanlainen kuin Komatsu 951, vaikkakin eroja on. Komatsu 951XC:n pyörän koko on sama kuin 931XC:ssä, mikä tekee koneesta kompaktimman ja antaa 951XC:lle koneen kokonaispituuden, joka on lyhyempi kuin Komatsu 951:ssä.

Komatsu 951XC:ssä on 242 kN:n vetovoima ja ainutlaatuinen vuorovaikutus moottorin, ohjausjärjestelmän ja voimansiirron välillä. Hydrostaattinen voimansiirto mahdollistaa moottorin tehon täysimääräisen hyödyntämisen, mikä tarjoaa huomattavia etuja vaikeassa maastossa sekä erinomaisen etenemiskyvyn. Tämä johtuu suurelta osin koneen suuresta hydrostaattisesta pumpusta, joka voi ylläpitää suurempia nopeuksia suurilla vetovoimilla.

”951XC:n erikoisuus on se, että siinä yhdistyvät 951:n vahvuus ja erittäin kompakti muotoilu. Koska sillä on suunnilleen samat mitat kuin suositulla 931XC:llä, sitä voidaan käyttää tiheämmissä metsikoissa”, Joakim selittää.

951XC on myös varustettu napavälityksellä. Ne tarjoavat etua työskennellessä haastavissa olosuhteissa, kuten jyrkässä, lumisessa tai märässä maastossa, koska ne lisäävät telin käyttöikää ja siten koneen luotettavuutta.

Komatsu 951XC:ssä on uusi hydrauliikka dieselmoottorin hyödyntämiseksi entistäkin paremmin. Uusi hydrauliikka mahdollistaa myös nopeamman syötön alusta maksiminopeuteen ja mahdollistaa sahan moottorin toiminnan entistä tehokkaammin.

"951XC:n kanssa työskennelleiden testaajien mukaan uusi työhydrauliikka lisää tunnetta entistä vahvemmasta moottorista", Joakim toteaa.

Vaikka työhydrauliikka on uusi, Komatsu 951XC:ssa on kaikilta osin samat jo hyväksi koetut edut kuin muissakin Komatsu-hakkuukoneissa,  eli 3-pumpun työhydrauliikka.

"Tämä mahdollistaa useiden nosturi- ja päätoimintojen samanaikaisen käytön säilyttäen maksimaalisen hydraulisen tehon. Kaikki tämä koneen hydraulisen tehon ohjauksen ansiosta", Joakim jatkaa.


Tehokas nosturi

Kaikki Komatsun hakkuukoneet on varustettu paralleelinostureilla, tämä on ollut tapana jo vuodesta 1999. Komatsu Forest -suunnittelukonseptissa nosto- ja taittopuomit on yhdistetty toisiinsa, mikä hallitsee koko nosturin ohjausta. Tämä konsepti yksinkertaistaa nosturin käyttöä varmistamalla, että hakkuupää on aina vaakasuorassa nosturin syklin vaiheesta riippumatta. Paralleelinosturi on myös suunniteltu älykkäästi nopeaksi ulospäin liikkeissä, kun hakkuupää on kuormittamaton, ja tehokkaaksi paluuliikkeissään, kun hakkuupää on raskaasti kuormitettu.

Komatsu 951XC:ssä on huomattavasti lyhyempi etäisyys nosturin keskustasta etupyöriin verrattuna 951:een. Tämä luo suuremman työalueen koneen eteen, jolloin käyttäjä voi työskennellä lyhyemmillä etäisyyksillä.

”Uusi suurempi työskentelyalue koneen edessä tarkoittaa tehokkaampia nosturin liikkeitä. Ja ne, jotka varustavat koneensa Smart Crane -nosturilla, saavat entistä helpommin ohjattavan nosturin erinomaisella tarkkuudella”, Joakim selittää.


Työskentelyympäristö

Komatsu 951XC:ssä, kuten kaikissa muissakin Komatsun hakkuukoneissa, on tehokas käyttäjäympäristö. Esimerkkejä monista eduista ovat tilava ohjaamo, hyvä näkyvyys ja mukava ohjaamon ilmasto.

Koneen vakauden ja ohjaamon vakauttamisen ansiosta kuljettaja istuu aina vaakatasossa ilman, että hänen tarvitsee kurottaa ja rasittua hyvän istuma-asennon ylläpitämiseksi. 951XC perustuu kaikkien Komatsun hakkuukoneiden tavoin hyväksi todettuun Komatsun konseptiin, joka tarjoaa erinomaisen painon jakautumisen ja jonka painopiste on matala. Lisäksi kahdeksanpyöräisten XC-sarjan hakkuukoneiden takarungossa on kahteen suuntaan mukautuva teli, joka antaa koneille täysin ainutlaatuiset käsittelyominaisuudet.

”Kahteen suuntaan mukautuva telimme takarungossa on innovaatio, josta olemme erittäin ylpeitä. Sen lisäksi, että kone lisää vakautta alentamalla koneen painopistettä, kone seuraa maaston epätasaisuuksia sulavasti ja tarjoaa erinomaisen ohjattavuuden haastavissakin maasto-olosuhteissa”, Joakim päättää.

Työ uuden koneen kehittämiseksi on massiivinen tiimityö. Ennen kuin uusi konemalli lanseerataan, prototyypit testataan perusteellisesti ensin Komatsun omien testaajien kanssa ja sitten urakoitsijoiden toimesta, jotka työskentelevät tietylle koneelle sopivissa ympäristöissä.