
898-mallissa on vankka kuormatila, jossa on monia säätömahdollisuuksia. Sermiä voidaan säätää teleskooppisesti, ja taittuvat levennyspalat voidaan lukita joko sisäänvedettyyn tai ulos käännettyyn asentoon. Sermiä voidaan myös liu'uttaa takarungon suuntaan.
Pankoissa on teleskooppinen levennys, ja ne voidaan varustaa hydraulisesti korkeussäädettävillä karikoilla. Tämä lisää tuottavuutta lastauksen ja purun aikana vähentämällä puutavaran nostokorkeutta tolppien yli – mikä myös auttaa vähentämään polttoaineenkulutusta.
Uusi voimakas moottori
Komatsu 898:ssa on uuden sukupolven dieselmoottori. Se on tehokas 7,5 litran AGCO-moottori, jolla on korkea suorituskyky ja hyvä polttoainetalous, ja joka on rakennettu uudelle CORE-alustalle. Huipputeho on 250 kW ja suurin vääntömomentti 1450 Nm.
Moottorissa on suuri jäähdytin ja hydraulisesti toimiva jäähdytyspuhallin, joiden ansiosta nopeutta voidaan säätää dynaamisesti jäähdytystarpeiden mukaan. Lisävarusteena jäähdytyspuhallin voidaan tehdä käännettäväksi, mikä helpottaa ilmavirran suuntaa ja roskien puhaltamista pois.
AdBlue-järjestelmä on kestävä, ja uutuutena AdBlue-suodatin sijaitsee nyt säiliön ulkopuolella, joten siihen on helppo päästä käsiksi suodattimen vaihtotarpeen mukaan.
898-mallissa on kaksi tehokasta nosturivaihtoehtoa, 165F (vakio) ja 205F (lisävaruste). Komatsu 205F -nosturin nostomomentti on 205 kNm ja kääntömomentti 51,9 kNm. Se on kehitetty painottaen tuottavuuden parantamista päätehakkuissa ja istutusmetsätaloudessa.
Nosturissa on tukeva, hitsattu pilari, joka yhdessä pääpuomin ja ulkopuomin kanssa tarjoaa sekä hyvän nostokorkeuden että nostogeometrian. Se voidaan valita 7,5/8,5 m ulottuvuudella yhdellä teleskoopilla tai 10 m ulottuvuudella kaksoisteleskoopilla. 205F-malliin on saatavilla lisävarusteena suurin kouramalli, G88H, jonka kärkien välinen pinta-ala on 0,55 m2 ja jossa on tehokas rotaattori.
Vahva vaihteisto haastaviin maasto-olosuhteisiin
Komatsu 898:ssa on tehokas voimansiirto, jossa on suuri teliakseli, ja pyörät on mitoitettu tehtävään hyvin – takapyörien koko on 30,5 tuumaa ja etupyörien 28,5 tuumaa. Yhdessä 345 kN:n suurimman vetovoiman (8WD) kanssa tämä mahdollistaa koneen vaivattoman liikkumisen maastossa jopa raskailla kuormilla.
898 8WD on varustettu uuden sukupolven hydrostaattisella vaihteistolla, jossa on suuri hydrostaattinen pumppu ja kaksi hydraulimoottoria. Tämä tarjoaa samanlaiset ominaisuudet kuin XT-vaihteistolla varustettu 895, mutta vielä suuremmalla vetovoimalla. Uudet hydrostaattiset moottorit on suunniteltu käsittelemään suurempaa painetta ja suurempia nopeuksia, mikä mahdollistaa suuremman tehon välittämisen pyörille. Tämä yhdistettynä tehokkaaseen dieselmoottoriin tekee koneesta entistä tehokkaamman. Kaksoishydraulimoottorit tarjoavat suuren nopeuden ensimmäisellä vaihteella, mikä myös edistää korkeaa tuottavuutta.
Käyttäjäystävällisyys

Komatsu 898:ssa on useita hyvin harkittuja ratkaisuja, jotka helpottavat kuljettajan työpäivää. Ensinnäkin koneessa on täysin uudistettu sisäänkäynti, jossa on uusi tikkaiden muotoilu ja suurempi taso ja tukeva kaide konepellillä. Tämä tekee kuljettajan nousemisesta ohjaamoon ja sieltä pois, entistä helpompaa ja turvallisempaa.
Uusi sisäänkäynnin muotoilu on mahdollistanut työkalupakin siirtämisen tikkaiden viereen vasempaan eturunkolaatikkoon, mikä helpottaa pääsyä avaamatta konepeltiä. Työkalupakin vieressä on suuri AdBlue-säiliö, joka on myös mukautettu lisävarusteena saatavalle 500 litran dieselsäiliölle, mikä mahdollistaa pitkät työvuorot ilman tankkausta. Täyttösuppilolle on myös kätevä säilytystila, joten se on aina käden ulottuvilla.
Lisäksi nosturin kääntömoottorissa on lisävarusteena saatava huoltotaso. Säiliön vieressä vasemmalla puolella olevissa tikkaissa on reilut askelmat, ja ne voidaan irrottaa ja siirtää pohjassa ja oikeassa eturunkolaatikossa oleviin kiinnityspisteisiin, mikä helpottaa pääsyä huolto- ja kunnossapitotoimenpiteiden aikana näillä alueilla. Kone voidaan varustaa myös ylimääräisillä tikkailla säiliön oikealla puolella.
Suurempi dieselsäiliö saatavilla lisävarusteena kaikille markkina-alueille
Suuremman AdBlue-säiliön ansiosta kaikilla markkinoilla on nyt mahdollista tilata lisävarusteena saatava suurempi dieselsäiliö. Aiemmin tämä vaihtoehto oli saatavilla vain markkinoilla, joilla ei ollut AdBlue-vaatimuksia.
500 litran tilavuudellaan säiliöön mahtuu yli kaksi kertaa enemmän kuin vakiosäiliöön. Tämä tarkoittaa pidempiä työvuoroja ilman tankkauskatkoksia, mikä lisää sekä tehokkuutta että käyttöaikaa. Täydellinen pitkille päiville metsässä, jolloin polttoaineen saatavuus voi olla rajallista.