”Meillä on hiilineutraali tuotantolaitos, ja työskentelemme samalla päättäväisyydellä vähentääksemme metsäkoneidemme käytöstä aiheutuvia CO2-päästöjä. Tavoitteenamme on kehittää tehokkaita tuotteita, jotka on pohjimmiltaan suunniteltu minimoimaan ympäristövaikutukset ja vähentämään CO2-päästöjä, ja tässä sähköistämisellä on keskeinen rooli. Pitkän aikavälin visiona on saavuttaa ”nettopäästötön työmaa”, sanoo Erik Nilsson, Komatsu Forestin teknologiajohtaja.

”Näemme asiakkaidemme ja kumppaneidemme kasvavaa kiinnostusta metsäkoneiden ympäristövaikutusten vähentämiseen. Tavoitteenamme on vähentää CO2-päästöjä uusien teknologisten ratkaisujen avulla, joita odotamme otettavan käyttöön vähitellen”, sanoo Peter Hasselryd, Komatsu Forestin markkinointi- ja myyntijohtaja.

Sähköistämisen oven avaaminen metsätaloudessa on uraauurtava teknologinen askel Komatsu Forestille, mutta se tuo mukanaan myös suuria haasteita. Koska koneet toimivat sähköverkon ulkopuolella, uusien koneratkaisujen kehittämisessä on otettava huomioon monia tekijöitä. Erilaisten energialähteiden käytön mahdollistamiseksi metsätyömaalla tarvitaan erilaisia energianjakeluratkaisuja. Tämän siirtymän onnistuminen edellyttää yhteistyötä, kumppanuuksia, sekä uusien teknologioiden ja järjestelmäratkaisujen kehittämistä.

”Lähes tasan kaksi vuotta sitten ilmoitimme investoinnistamme sähköistämiseen. Olemme nyt kehittäneet konseptiprototyypin, joka esitellään ensimmäistä kertaa Komatsu Days 2025 -tapahtumassa. Konseptiprototyyppi on hybridisähköteknologialla varustettu kuormatraktori. Hybridi on ensimmäinen askel sähköistämisessä, jossa nykyistä uusiutuvaa HVO100-polttoaineen jakelua voidaan käyttää aivan kuten perinteisissä koneissamme”, Erik Nilsson sanoo.

Koneessa on pienempi mutta tehokas moottori, joka on kytketty generaattoriin. Se on varustettu akkupaketilla, joka tasapainottaa moottorin kuormitusta ja parantaa koneen toimintojen koordinointia. Monet koneen osajärjestelmistä ovat täysin sähköisiä, mikä tekee siitä energiatehokkaan.

”Koneen tavoitteena on vähentää polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä vaarantamatta tuottavuutta, ja samalla parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta. Konseptiprototyyppiä testataan ja arvioidaan nyt ennen kuin seuraava askel voidaan ottaa”, Erik Nilsson päättää.