Kaivoksilla työskentelevät isot maansiirtokoneet ja ympyriäisiä vuorokausia tekevät kaivukoneet, niiden huoltojen suorittaminen on laajimmin annettu huoltoyritysten vastuulle. Syiksi sopimusten tuloon metsäkoneisiin Koneviesti päättelee tekniikan muuttumista monimutkaisemmaksi, automatiikan usein toistuvaa päivitystarvetta ja koneyrittäjien kulujen vähentämispyrkimyksiä. Artikkelissa esitellään pääpiirteitä metsäkoneisiin tarjolla olevista teknisen ylläpidon sopimuksista, jokaisella merkillä on omanlaisensa. Komatsu-huoltosopimusta artikkelissa kuvataan ”perusrakenteisimpana ratkaisuna”.

Koneviesti 4/2019: Huoltosopimukset yleistyvät konekaupan yhteydessä. Huoltoa sekä huolettomuutta, toim: Laukkanen, Oristo, Turpeinen, Hakala, Vesterinen

 

Mika LatvalaHuoltosopimusten mukana tulivat toimivat rutiinit

Tuosta Koneviestin luonnehdinnasta Komatsulla ollaan samaa mieltä; yksinkertaista ja helposti tajuttavaa sopimusmallia yritettiin, ja sellainen siitä tuli: huollot sopimuksen mukaisesti ja asiakkaan niin halutessa jatkoturvaa. Komatsu-huoltoverkosto, joka on rakennettu pääosin yhteistyöyritysten varaan, on saanut sopimuksista oivan ohjauselementin: huoltotyön laatu, hinnoittelu ja palvelu ovat samasta muotista, riippumatta missä päin maata ollaan. On muodostunut Komatsu-huollon standardi, jonka kehittäminen ja siihen uusien elementtien lisääminen onnistuu luontevasti.

Komatsu-huoltosopimusten markkinointi on Mika Latvalan mielityötä

Komatsu Forest Oy:ssä huoltosopimuksen tuotteistaminen tehtiin harkiten ja ajan kanssa. Markkinoinnin vastuu annettiin Mika Latvalalle, joka on monille tuttu persoona Pirkkalan huoltokeskuksen varaosamyynnissä. Uusi tuote ja mahdollisuus tavata asiakkaita pisti vauhtia energiseen kauppiaaseen. Kun kollegat illan tullen valmistautuvat kotiinlähtöön, Mika hyppää autoon ja karauttaa tapaamaan huoltosopimusasiakasta; tätä menoa hänellä on kohta yhtä tarkka kuva koneyrittäjän tarpeista ja arjesta kuin talon vanhemmilla konkareilla.

Edellä mainittua Koneviestin kuvausta Komatsu-huoltosopimuksesta myös Mika Latvala pitää oikeaan osuneena: ”Olen rakentanut myyntipuheeni huoltosopimuksesta lupaamatta kuuta taivaalta, meidän sopimustekstissämme ei ole porsaanreikiä. Tämän tuotteen ympärille on rakentunut hyvä ja luotettava kuva. Kun minut samaistetaan siihen, niin hyvältä se tuntuu kuin sekin, että yrittäjät haluavat keskustella eri vaihtoehdoista vieläpä lähes poikkeuksetta kaikessa rauhassa kotioloissa. Tiedän, että olen oikealla asialla.”

Täsmällistä huoltoa ja turvaa rikkoutumisten varalle

Se minkä Mika Latvala on laittanut onnistuneesti alkuun, menee maakunnissa omalla painolla eteenpäin. Useat huoltoyritykset ovat ottaneet aktiivisen roolin paitsi itse huoltojen tarjoamisessa myös sopimusten suosittelijoina, Mika: ”Tyytyväisiä huoltosopimuksiin ollaan, koska seuraavaan koneeseen se hankitaan 95 %:n todennäköisyydellä, sopimusten kattavuus on vakiintumassa tasoille 1+ ja 2, mikä tarkoittaa käytännössä suoritusten siirtymistä Komatsu-huoltopisteille. Vähintään kakkostason sopimus antaa mahdollisuuden hankkia jatkoturvaa koneen osille, jotka rikkoutuessaan aiheuttaisivat taloudellisen riskin. Jatkoturvan piirissä olevat koneen osat mainitaan sopimuksessa. Jos odottamaton rikkoutuminen tapahtuu, uusi komponentti toimitetaan tilalle tai korjataan”.  (as)