Pakokaasujen puhdistusjärjestelmän valinta

Uusien päästövaatimuksien täyttämiseen käytetään pääasiassa kahta moottoritekniikkaa, CEGR- ja SCR-menetelmiä, joista Komatsu Forest on valinnut jälkimmäisen. Seuraavassa on yhteenveto molempien toiminnasta ja niiden soveltuvuudesta nykyaikaisen metsänhoidon tarpeisiin.

CEGR vai SCR?

Mitkä valinnat teollisuus on tehnyt?

Moottoritekniikan ja päästöjen osalta suuntaus on selvä (ks. viereinen taulukko): Kuorma-autovalmistajat ovat siirtymässä CEGR-järjestelmästä SCR-järjestelmään. SCR-tekniikan sanotaan olevan "tulevaisuuden tekniikkaa, joka on saatavana jo nyt". Järjestelmän merkittävin etu on aivan sama kuin metsätaloudessa: samalla tekniikalla pystytään täyttämään lakisääteiset määräykset ja alentamaan polttoainekustannuksia. Kuten taulukosta käy ilmi, maailman viidestä suuresta metsäkonevalmistajasta kolme on valinnut SCR-tekniikan. SCR on eurooppalainen valinta, Pohjois-Amerikassa käytetään CEGR:ää. Sen sijaan amerikkalaiset kuorma-autonvalmistajat ovat ”vaihtaneet kaistaa” ja siirtyneet käyttämään SCR-tekniikkaa.


Tavaralajimeneltä
Yhtiö Moottori
Päästötekniikka
Komatsu Forest
AGCO Sisu Power
SCR
John Deere
John Deere
EGR
Rottne John Deere
EGR
Eco log
Mercedes SCR
Ponsse Mercedes SCR


Kuorma-autot (tukkirekat)
Yhtiö Moottori
Päästötekniikka
Paccar
Paccar SCR
Volvo
Volvo SCR
Mack Mack Cleartech
SCR
Western Star
Detroit Diesel Blue Tec
SCR
International Maxxforce EGR
Scania
Scania
SCR/EGR


Uusi moottorisukupolvi

Pakokaasujen puhdistusjärjestelmä ja moottoritekniikka ovat sinänsä eri asioista. SCR on kuitenkin pakokaasujen puhdis-tusjärjestelmä, joka mahdollistaa todella tehokkaiden ja vääntö-voimaisten, vähemmän polttoainetta kuluttavien moottoreiden rakentamisen. Ja juuri niitä etuja tarjoaa Komatsu Forestin uusin moottorisukupolvi.

Korkeampi ruiskutuspaine
Kun pakokaasujen puhdistus tehdään moottorin ulkopuolella, moottorin ruiskutus ja polttoprosessi voidaan virittää optimaaliseksi – ja se on avain todella tehokkaaseen toimintaan. Uuden sukupolven common rail -ruiskutusjärjestelmä mahdollistaa korkeamman ruiskutuspaineen, tarkemman ajoituksen ja tehokkaamman ahtoilmajäähdytyksen. Sen ansiosta moottori on voimakkaampi, se reagoi herkemmin ja tuottaa hiukkasia vähemmän. Kaiken lisäksi se kuluttaa polttoainetta vähemmän.

Tietokoneohjaus
Uuden sukupolven ruiskutustekniikka, jota ohjataan tietokoneella ja valvotaan elekt-ronisesti, nopeuttaa moottorin reagointia kuormituksen muutoksiin ja optimoi ruiskutuspaineen kaikissa käyttötilanteissa. Tämän ansiosta moottorin vasteaika on lyhyempi. Koska uudet elektroniset polttoainesuuttimet mahdollistavat seitsemän ruiskutusta yhden ruiskutustahdin aikana, palaminen tapahtuu tasaisemmin.

Korkea vääntömomentti ja
alhainen polttoaineen kulutus
Moottoreiden jokaisessa sylinterissä on kaksi imu- ja kaksi poistoventtiiliä. Sen ansiosta suuttimet on voitu sijoittaa venttiileiden keskelle pystysuoraan, jolloin polttoaineen virtausta on voitu lisätä ja pumppaushävikki vähentyy. Tämä parantaa polttoaine-ilmaseoksen suhdetta, mikä vähentää päästöjä ja varsinkin polttoaineen kulutusta. Mittaukset osoittavat, että dieselin kulutus voi vähentyä edullisissa olosuhteissa yli 20 prosentilla. Lisäetuna järjestelmä alentaa moottorin ääntä, parantaa sen toimintavarmuutta, yksinkertaistaa huoltoa ja tuottaa korkean vääntömomentin myös alhaisilla kierrosnopeuksilla. Sen ansiosta kone pystyy työskentelemään mahdollisimman tehokkaasti kaikissa tilanteissa.