Uuden ajan hakkuukoneet

The Cutting Age

Harvestereiden Cutting Age -sukupolven markkinoille tulo oli suuri tapaus teknologian näkökulmasta katsottuna; kymmeniä uusia ideoita toteutettuna, loppuun asti ajateltuina. Tietysti avainalueina olivat ne hakkuukoneiden tärkeimmät asiat: työn tehokkuuden kasvattaminen, kuljettajan työolosuhteiden nostaminen uudelle tasolle sekä ympäristövaatimusten ja pienten kulutuslukujen pitäminen ykkösprioriteetissa.

Ominaisuuksia

The cab

Ohjaamo

Uuden sukupolven koneiden ohjaamo on tilava. Kuten tunnettua, Komatsussa kuljettajan näkymä työpisteeseen ja koko työskentelysektoriin on esteetön. Lisää säilytystilaa, lämmitys/jäähdytysilman jakelu ja ohjaamon valaistus tehtiin ajatuksella ja aistikkaasti. Ohjausvipujen kaksi käyttäjäkategoriaa, EME ja Mini, on uuden sukupolven koneissa otettu rinnakkaisiksi vaihtoehdoiksi. Harvestereihin kehitetty ohjaamovaimennus on nyt mahdollista valita parantamaan työturvallisuutta. Kuljettajan viihtyvyyden ja tietotekniikan kätevämmän hyödyntämisen takaamiseksi lanseerattiin MediaZone -järjestelmä.



The Hydraulics

Hydrauliikka

Työhydrauliikan puolella tapahtui suurin askel: kolmen pumpun järjestelmä, jossa yhden pumpun tehtävä on siirtää konetta ja kahdella työpumpulla on tarkka työnjako riippuen nosturin tai hakkuulaitteen työmomentista; yhden, vähän painetta vaativan nosturiliikkeen erottaminen muista, säästää valtavasti tehontarvetta ja polttoainetta. Sitten kun suurta tuottoa tarvitaan, kumpikin työpumppu osallistuu sen tekemiseen. Vaikuttaa yksinkertaiselta. Tähän mennessä ainoastaan Komatsu on tässä onnistunut.



The Keyless System

Kaukosäätö

Uusi tuoteohjelma toi mukanaan lisää mukavuutta. Koneen päävirran, valaistuksen ja lämmityksen voi hallita kaukosäätimellä, joka lataa MaxiXploreriin juuri sen kuljettajan säätöarvot.



The Engine

Moottori

Uusien konesukupolvien markkinoille tulon tahtia on jo pitkään ohjannut moottoreiden koko ajan koventuneet ympäristövaatimukset. Uusi hakkuukonesukupolvi toi mukanaan Stage 4:n, ns. Final-vaiheen moottorit, joiden nokipäästöt olivat palotekniikalla puristettu minimiin. Kiitos suomalaisen moottoriosaamisen, tiukentuneista NOx-päästövaatimuksista huolimatta linnavuorelaiset dieselit alittivat päästörajat puhtaalla SCR-tekniikalla; lisääntyneistä laitteista huolimatta kaikki saatiin mahtumaan siististi konepaiton alle, lämpöongelmien riskit saatiin vältettyä, vieläpä koneen käyntiääntäkin saatiin hiljaisemmaksi.


The Media Hub

MediaZone

Kuljettajan viihtyvyyden ja tietotekniikan kätevämmän hyödyntämisen takaamiseksi lanseerattiin MediaZone -järjestelmä.