Komatsu Forest Oy:n joulunajan kalenteri

Kertomuksia tapahtuneesta ja tulevasta

Komatsu Forestin joulunajan kalenteri avautuu

1. joulukuuta

Joulunajan kalenteri alkaa
Joulukuun 2. päivästä lähtien ilmestyy joka päivä aina jouluaattoon saakka jotain tietämisen ja tutustumisen arvoista. Kertaamme vuoden mittaan tapahtunutta, tulevia tapahtumia, tuoteuutuuksia ja teknologian viimeisiä virtauksia. Maanantait on varattu tarjouksille, jotka ovat voimassa jouluaattoon saakka. Vuoden mittaan mukaan tulleet uudet kasvot esitellään. Kerrotaan myös, millä tavalla Komatsu Forest Oy kehittää toimintaansa ja asiakkaidensa palvelua ensi vuonna.

Kalenteri muistuttaa myös loppuvuoden tapahtumista, nämä pari päivää ovat jo tiedossa: Uusi Komatsu-huoltotalo Atula kutsuu tutustumiskahveille 18. joulukuuta. Komatsu Forestin omissa pisteissä kahvia on tarjolla pari päivää myöhemmin, tämän kuun 20. päivä. Valokuvakisan tämän vuoden voittaja on selvillä heti vuodenvaihteen jälkeen. Siitä ilmestyy silloin laajempi uutinen ja kuvakooste Komatsun kotisivuille.

Joulunajan ensimmäinen maanantaitarjous

2. joulukuuta – Maanantaitarjous

Mika Latvala:
Tämä on joulukuun ensimmäisen maanantain tarjous:

ProSelect-valikoiman
suodatinsarjoista 10 % alennus.
Ohessa luettelo eri Komatsu-mallien suodattimien tunnuksista.

5080551 – 830.3
5208704 – 840TX
5226867 – 855 / 855.1 / 865 / 895
5285525 – 855.2 / 875 / 895.1
5091556 – 901TX / 901.4 / 911.4
5208706 – 901TX.1 / 911.5 / 931.1
5268372 – 901 / 901XC / 911 / 931 / 931XC / 951

Tarjous on voimassa jouluaattoon asti.

Lisäksi muistutan, että talvitarjous Clark-teloista
on voimassa vuoden loppuun saakka.

Täältä voit tarkistaa siihen tarjoukseen sisältyvät monet edut.


Jari Ojaniemi vuonna 2003

3. joulukuuta

Teknistä tukea Jari Ojaniemen tapaan
Jari Ojaniemen työura on kestänyt tähän mennessä 43 vuotta ja 4 kuukautta – eikä hän lopeta vieläkään, vaikka virallisesti siirtyikin eläkkeelle joulukuun alussa. Yhden ja ainoan työnantajan palveluksessa noin pitkään kertoo jonkun verran työnantajasta, mutta varmasti enemmän Jari Ojaniemestä. Oli onnenpotku, että hänet houkuteltiin 838-proton valmistumisen myötä alalle, johon Jarilla oli luontaiset edellytykset.

Uusien tekniikoitten omaksuminen on tärkeää teknisen tuen tehtävissä, toinen puoli on ihmisten kanssa toimeen tulemista, oli sitten kysymys uuden koneen luovutukseen liittyvästä koulutuksesta tai jo ikääntyneemmän koneen yllättävästä käyttäytymisestä. Jari jatkaa teknisen tuen antamista Komatsu-koneiden asiakkaille ja palvelujensa tarjoamista pitkäaikaiselle työnantajalleen tästä eteenpäin oman yrityksensä kautta. "Olen luvannut tukea ja antaa kaikki mahdolliset vinkit myös hänelle, joka tulee minun jälkeeni jatkamaan tätä työtä”, lupaa Jari Ojaniemi.

Oheinen Jari Ojaniemen kuva vuodelta 2003 on peräisin Risto Linnan Just Forest -lehden artikkelista "Kaveria ei jätetä eli korkeatasoista teknistä tukipalvelua".
Asiat tai mies ei ole muuttunut – ainoastaan kansio on vaihtunut läppäriin.

Lue artikkeli:

Komatsu 895

4. joulukuuta

Nyt puhutaan puunkorjuun kuluttamasta polttoaineesta ja CO2-päästöistä
Metsäkoneet käyttävät reilun kymmenesosan työkoneiden kuluttamista fossiilisista polttoaineista. Metsässä ollaan pitkään nykyisen moottoriteknologian varassa, jossa vasta uusien polttoaineiden käyttöönotto antaa mahdollisuuden pudottaa hiilipäästöjä kerralla. Myös toisella rintamalla tapahtuu: Metsäteollisuus ja koneyrittäjät etsivät keinoja korjuuoperaation sisältä polttoaineen kulutuksen hillitsemiseksi, puhutaan korjattua kuutiometriä kohti kulutetusta polttoaineesta (tuotetuista kasvihuonekaasuista). Ratkaisuja etsitään laajasta kentästä: koneiden teknologiasta, korjuun organisoinnista ja koneilla työn tekemisen tavoista, metodeista. Jokainen metsässä työskentelevä kone on yksilö, myös polttoaineen kulutukseltaan. Eroja syntyy koneiden ja niiden miehistöjen välille, tämän totuuden taakse on toistaiseksi häipynyt eri konemerkkien ja niiden edustamien teknisten ratkaisujen paremmuus.

Komatsu Forest on puhunut vuosikymmenet panoksistaan ja saavutuksistaan pienentää polttoaineen kulutusta. Käytetyin perustelu on ollut Komatsun hydrauliikan hyvä voimien siirtämisen hyötysuhde, joka on metsäkoneessa kulutuksen kannalta a ja o. Absoluuttinen polttoaineen kulutettu määrä on noussut keskiöön vasta nyt, kun metsien hiilinielu ja puunkorjuun tuottamat päästöt on nostettu tikun nokkaan. Edessä on puunkorjuussakin päästötalkoot, mikä tarkoittaa entistä tiiviimpää yhteistyötä konevalmistajan, asiakkaiden, koneiden miehistöjen ja metsäteollisuuden kesken.

Se asetelma, jossa alentuneet polttoainekustannukset olivat pitkään riski taksojen vedättämiseen alaspäin, kääntyy kohtapuoleen uuteen asentoon: metsäteollisuuden kannattaa maksaa bonusta pienin päästöin tien varteen tuodusta puumotista.
Tämä olisi hyvä uutinen Komatsu-yrittäjille.

(as)

Rovaniemen huollon Anssi Leikas ja Arto Ranta

5. joulukuuta

Kaksi uutta tekijää Rovaniemelle
Rovaniemellä huoltopalveluiden kysyntä kasvaa. Positiivinen kehitys sai alkunsa, kun pitkään suunniteltu huoltopiste avattiin Rekkatiellä joulukuun 13. päivä viisi vuotta sitten. Sen jälkeen alkoi tapahtua, kertoo Rovaniemen huollosta vastaava esimies Markku Ekholm: ”Markkinaosuus on vahvistunut ja huoltosopimusten tilanne meillä on hyvä. Tilat ovat täydessä käytössä, hyvä uutinen varmasti on, että huollon miehitys kasvaa kahdella ammattilaisella. Käytännössä se tarkoittaa, että ehdimme palvelemaan asiakkaita lyhyemmillä odotusajoilla. Anssi Leikas aloitti joulukuun alussa ja kuukausi siitä eteenpäin Arto Ranta astuu remmiin. Uusien voimien myötä maastohuolto saa lisää suorituskykyä, toiveissa on, että jo kevään korvalla pääsemme matkaan kahdella huoltoautolla”.  

Anssi Leikas on koneyrittäjäperheen kasvatti Pohjanmaalta, touhunnut viisitoistavuotiaasta saakka koneitten kanssa. Jo vuosia hän on perehtynyt Komatsujen tekniikkaan ja tietää, miltä kone tuntuu käteen, kun säädöt ovat kohdallaan.  Monet Rovaniemen pisteen huollon asiakkaat ovat tavanneet Arto Rannan, koska hän on ammattitutkintoonsa liittyen työskennellyt Rekkatien huollossa. Tutkintopaperit ovat taskussa näinä päivinä, ja työt alkavat virallisesti vuoden alusta.

Itsenäisen Suomen 102-vuotispäivä 6.12.2019

6. joulukuuta

ON AIKA JUHLISTAA
SUOMEN 102-VUOTIASTA ITSENÄISYYTTÄ!
Komatsu Forest Oy toivottaa hyvää itsenäisyyspäivää!

Petri Ovaskainen

7. joulukuuta

Osaaja oikealle paikalle
Uuden teknologian vieminen asiakkaille, sen hiominen hyödylliseksi osaksi toimintaa, edellyttää paljon etukäteisvalmistelua, selvityksiä ja oikeita päätöksiä. Komatsu Forest Oy:ssä uusien digitaalisten palveluiden, MaxiFleetin ja MaxiVisionin, markkinoille tulo on mittava ponnistus. Kun kysymys on uudesta tavallaan näkymättömästä hyödykkeestä, pitää tietää, millä sanoilla uutta tuotetta kuvataan, kenen kielellä siitä puhutaan.

Digipalvelujen asiantuntijaksi, maastoon jalkauttajaksi ja palautteen tulkiksi, toimimaan Komatsu Forest Oy:n, koneyrittäjien ja koneiden miehistöjen rajapinnassa, palkattiin tuttu mies: Petri Ovaskainen. Vaikka edellä kuvattua tehtävää ei ollut räätälöity häntä varten, se istuu Petrille erinomaisesti. ”Tässä työssä voin hyödyntää kaikkea, mitä matkan varrella olen oppinut”, näin hän on itse todennut. Petri aloitti elokuun alussa. Nopeasti MaxiFleetistä tuli luonteva osa palveluiden tarjontaa. Digitaaliset palvelut ovat lisänneet asiakkaiden ja konevalmistajan henkilöstön yhteydenpitoa. Lisääntyneen yhteistyön tavoitteena on saada koneista kerättävä laaja tieto palvelemaan puunkorjuun parempaa tuottavuutta.

Komatsu Comfort Ride

8. joulukuuta

Vain Komatsussa on Comfort Ride
Tärinän, heilunnan ja iskujen tehokas vaimentaminen on tärkeä työturvallisuustekijä metsäkoneen kuljettajalle. Vaimentamattomalla ohjaamolla pitkään työskentely on kehoon kertyvän rasituksen vuoksi vaarallista, siksi tärinään on otettu kantaa tarkkoine raja-arvoineen EU:n direktiivissä ja kotimaisessa asetuksessa. Maastossa kulkevasta koneesta tärinän eliminoiminen ei ole teknisesti mikään helppo temppu; ajonopeuden kasvaessa ja maaston vaikeutuessa siirrytään jossain vaiheessa rajalle, jossa paraskin tekniikka joutuu antautumaan. Milloin ollaan tärinän tai heilunnan kannalta vaarallisella alueella, sitä harvemmin ihminen tuntee, ja se tekee ongelmasta vaikean. Myös mukavalta tuntuva olosuhde saattaa olla vaarallinen. Tai tehokkaaksi väitetty tärinän vähentäminen voi olla yhtä tyhjän kanssa. Verekseltään ketään ei huonosta vaimennuksesta saada kiinni: ihmisen kehon vauriot ilmoittavat itsestään vasta vuosien päästä.

Comfort Ride -järjestelmän tehtävä on hävittää alavaunusta ohjaamoon välittyvän tärinän, heilahdusten ja iskujen tuottama energia ennen kuin se saavuttaa kuljettajan. Siksi vaimennuslaitteiston paras sijoituspaikka on kuormakoneen rungon ja ohjaamon välissä, koska sitä kautta kulkeutuu kuljettajalle kaikki haitallinen liike-energia. Comfort Ride -laitteiston rakenne perustuu ohjaamon pohjan muotoisten apurunkojen väliin rakennettuun 4-pisteripustukseen, jossa liike-energiaa ohjataan runkojen nurkissa olevien hydraulisylinterien kautta muuksi energiaksi jo ennen ohjaamon lattiaa. Järjestelmää hallitaan aktiivisesti koneen Maxi-automatiikalla niin, että ohjaamosylinterit ovat aina sellaisessa asennossa, jossa eteen-taakse-, sivu- tai ylös-alassuunnasta tuleva heilahdus tai isku vaimentuu. Eikö tuo ole liian monimutkainen, kysytään joskus. Ei ole. Comfort Ride on osoittautunut varmatoimiseksi kaiken hyvän lisäksi.

Mitä voidaan luvata, turvaako Comfort Ride riittävän suojan kuljettajalle? Standardi-koeradalta saadut tulokset antavat osviitan siitä, että vielä keskivaikeassa maastossa Komatsu Comfort Ride poistaa vahingollista tärinää, heiluntaa ja iskuja niin paljon, että kertymä kehoon ei ylitä säädettyjä arvoja työpäivän aikana. Kun mennään tästä vaikeampiin mastoihin tai ajonopeuksia nostetaan yli normaalin, on syytä lepuuttaa kehoaan työjakson aikana. Terveys on vakava asia.



Komatsu Forestin toinen joulunajan tarjous

9. joulukuuta – Maanantaitarjous

Arttu Lehtonen:
Tässä pohjoisen varaosamyyjän suositukset joulukuun toiseen maanantaitarjoukseen:

ProSelect-valikoiman akuista 10 % alennus
5223825   12 V / 110 Ah / 900 CCA
5223821   12 V / 140 Ah / 800 CCA
5223823   12 V / 180 Ah / 1050 CCA


ProSelect-valikoiman apuvirtakaapelit
5078792   6 m (naaras-naaras)

299,00 € (sis. alv 24 %)


5078793   1 m (uros-latauspuristin)

119,00 € (sis. alv 24 %)


Webasto-huolto-osat
Esimerkiksi:
35-002002   Webasto Pro 90 -korvauspoltin

1300,00 € (sis. alv 24 %)


Tarjoukset ovat voimassa jouluaattoon asti.

Täältä löydät Rovaniemen varaosamyynnin Artun
sekä kaikkien muiden varaosapisteiden yhteystiedot:

SmartFlow

10. joulukuuta

SmartFlow
Metsäkoneessa voimat siirtyvät hydrauliikalla, eikä siihen ratkaisuun ole näkyvissä isoja muutoksia. Sen sijaan teknologia, jolla hydrauliikan siirtämiä voimia ohjataan, muuttuu jo lähitulevaisuudessa analogisesta digitaaliseksi. Ensimmäisessä vaiheessa digiohjauksen tehtävä metsäkoneessa on tukea kuljettajan työtä, helpottaa ja yksinkertaistaa.

”Intohimo teknologiaan” on tapana mainita Komatsu Forestin arvoista ensimmäisenä. Hydrauliikan digitaaliseen ohjaukseen siirtymisessä se näkyi kunnianhimoisena hankkeena aloittaa siitä, missä vaikeusastetta riittää: kuormaimen hydrauliikan digitaalisen ohjauksen kehittämisestä. Tavoitteena oli korvata pitkään käytössä ollut hydrauliikan ohjaus kokonaan uudella teknologialla: digitaalisesti ohjatulla suuntaventtiilillä ja saada aikaan kuormain, joka tottelee millintarkasti kuljettajan käskyjä. Sille annettiin nimeksi SmartFlow.

Komatsu-kuljettajilla on tänäkin päivänä kuormain, johon he ovat tyytyväisiä, kunhan oikeiden säätöjen löytymiseen on nähty hiukan vaivaa. Uudessa digitekniikassa kuormaimen käyttäytyminen muutetaan tietokoneohjelman avulla kerralla oikeaksi. Kuusiokoloavain on kuormaimen säätämisessä siirtymässä historiaan.

Kuljettajilta positiiviset kommentit
Kuljettajien ensireaktiot uudella tavalla käyttäytyvästä kuormaimesta olivat ylenpalttisen positiiviset, kokeilun kynnystä madalsi se, että totutut työtavat eivät muuttuneet, SmartFlow-kuormainta ohjattiin samalla tavalla kuin sitä vuosikymmenet oli tehty. Ensimmäiset ääneen lausutut kommentit olivat yllättävän samansuuntaisia: ”SmartFlow tekee kuormaimen käsittelystä äärimmäisen helppoa, kokematonkin voisi kuormata tällä. Kyllä se on totta, mitä on kerrottu, kaikki rasittava, häiritsevä ja hallitsematon kuormaimen käyttäytyminen on poissa. Nyt tätä jaksaa tehdä." Näin siihen suurin osa käyttäjistä ja pidempään kokeilleista suhtautui.

Tämä on jo käytännössä todettu: Kuljettajan jaksaminen paranee, kun kuormaimen käsittely on hallittua ja täsmällistä ja ns. yliliikkeet ovat poissa. Digitaalisesti ohjattu vaimennus on tehokkaampaa kuin aiemmat paineakkuratkaisut. Keventynyt kuljettajan työ nostaa konetyön tuottavuutta. Alentunut polttoaineen kulutus indikoi hyötysuhteen paranemisesta.

Komatsu 901XC

11. joulukuuta

Koneita sesonkityöhön
Komatsu Forestin kattavasta käytettyjen koneiden valikoimasta löydät harvennusten ja energiahakkuiden koneita sekä ammatti- että metsätilakäyttöön.

Pari esimerkkiä tämän hetken tarjonnasta:

Komatsu 901TX.1 Komatsu 931
Komatsu 901TX.1
Vuosimalli: 2014
Käyttötunnit: 11000
Nosturin malli: CRH 16DT
Hakkuulaitteen malli: Komatsu C93
Komatsu 931
Vuosimalli: 2016
Käyttötunnit: 6200
Nosturin malli: Komatsu 230H
Hakkuulaitteen malli: Komatsu C123


Käytetyt koneet -sivun selkeä ja yksinkertainen hakutoiminto helpottaa koneiden etsimistä. Pääset käsiksi kaikkiin sillä hetkellä tarjolla oleviin sinua kiinnostaviin vaihtoehtoihin.

Hakutoiminto antaa sinulle mahdollisuuden laajentaa etsintä koko tarjontaan Euroopan laajuisesti tai rajoittaa se koskemaan annetuilla kriteereillä rajattua konetyyppiä ja maantieteellistä aluetta.

Etsinnän tuottamat koneet tuodaan ruudulle – niiden pääkuvia klikkaamalla saat näkyviin lisää kuvia ja tarkempaa tietoa kyseisestä koneesta.

Etsi Komatsu Forestin käytetyt koneet sivulta sinun tuleva koneesi


Kun olet löytänyt kiinnostavan käytetyn koneen, ota yhteyttä oman alueesi aluemyyntipäällikköön:
Komatsu Forestin konemyynnin yhteystiedot

Tai yhteystiedot näet myös:

Komatsu 2020 Stage V - moottorit

12. joulukuuta

Komatsu 2020 Stage V - moottorit
Timo Järvenpään vastuulla on tietää Komatsu-koneiden moottoriteknologiasta, olla selvillä siitä, kuinka AGCO Power -voimanlähteet selviytyvät metsässä, ja antaa vinkkejä kollegoiden suuntaan, jos johonkin kohtaan tarvitaan kehitystyötä.

Viimeksi kotisivuilla pari vuotta sitten Timo oli huolissaan AdBlue-liuoksen epäpuhtauksien aiheuttamista häiriöistä ja muistutti urealiuoksen tankkaajia huolellisuuden merkityksestä.
Uusien Stage V -ympäristötason moottoreiden myötä AdBluen tankkaaminen maasto-olosuhteissa muuttui helpommaksi. Saatiin paljon muutakin, Timo liputtaa usean uuden Stage V -sukupolven ominaisuuden puolesta: ”Nyt venttiilien välykset säätyvät hydraulisesti, mikä poistaa paljon huoltoaikaa ja -kustannuksia moottorin elinkaaren aikana. Uusista kiristyneistä päästörajoista selvisimme meille tutulla SCR-tekniikalla, kun lisäsimme partikkeliloukun pakokanavaan. Loukku on uusi komponentti, jonka aktiivinen puhdistaminen (regeneroiminen) Komatsu-koneissa on annettu kuljettajan tehtäväksi. Partikkeliloukku puhdistuu passiivisesti jonkun verran myös itsestään. On hyvä muistuttaa, että noen kerääntyminen loukun pinnoille on paljon kiinni siitä, kuinka konetta käytetään, optimilämpöinen ja oikein kuormitettu moottori tuottaa nokea hyvin vähän. Pitkät tyhjäkäyntijaksot sen sijaan tihentävät puhdistuspolttojen suorittamisen tarvetta. Itse loukku käy elämänsä aikana myös perusteellisemmassa puhdistuksessa, nykyvirtausten mukaisesti se on kierrätettävä osa."

Kuormittaminen parempaan kontrolliin
Metsäkoneiden polttoaineen kulutus on noussut mukaan ilmastokeskusteluun. Jokainen kulutettu polttoainelitra tuottaa hiilidioksidia, siksi kysymys on ajankohtainen. Timo Järvenpää on sitä mieltä, että AGCO Power -moottorin ominaisuudet riittäisivät alhaisempiin kulutuslukuihin. ”Moottorin kuormittaminen ratkaisee, kuinka paljon polttoainetta kuluu, siksi ihmettelen, minkä vuoksi koneissa hyödynnetään niin vähän valmiiksi ohjelmoituja hydrauliikan paineita ja samalla kuormitusta vähentäviä eco-vaihtoehtoja, ei jokainen kohde voi olla sieltä vaikeimmasta päästä”, toteaa Järvenpää. Hyppäyksessä Stage vitoseen polttoaineen ruiskutukseen tehtiin vähäisiä muutoksia, eikä niillä ole vaikutusta kulutukseen. Ruiskutustapahtuma nykymoottorissa ei ole sekään yksinkertainen, näin sitä kuvaa Timo Järvenpää: ”Sylinterin yhteen palotapahtumaan ruiskutetaan polttoainetta kolmessa syklissä: ensin pieni annos, sillä on vaikutus lähinnä ääneen, toisessa vaiheessa tulee isompi määrä, jolla kehitetään tehot ja kolmannella pikkuannoksella viimeistellään palotapahtuma, nostetaan lämpöä, otetaan polttoaineesta kaikki irti.”

Koventuneet päästömääräykset ovat tuoneet mukanaan paitsi puhtaammat pakokaasut myös ongelman siitä, mihin nuo kaikki moottorin välttämättömät lisävarusteet, katalysaattorit ja nokiloukut putkistoineen saadaan mahtumaan. Komatsu on ainakin tähän asti selviytynyt tästä esteettisestä ongelmasta tyylikkäästi. Moottoreiden lisävarustelut on saatu mahtumaan konepeiton sisään sitä suurentamatta. Ammattitaitoa sekin.

Lue lisää:

Atula Huoltopalvelut Oy:llä avoimet ovet Maskussa 18.12.

13. joulukuuta

Joulunajan aktiviteetteja
Maskussa avoimet ovet
Keskiviikkona 18.12. Komatsu Forest Oy:n palvelun uusi yhteistyökumppani Atula Huoltopalvelut Oy kutsuu metsäkoneväkeä tutustumaan Maskun toimipisteeseen.

Puuronsyönnin ja kahvittelun lomassa hallituksen puheenjohtaja Sanna Haukila ja toimitusjohtaja Tero Atula sekä Atula Huoltopalvelut Oy:n henkilökunta esittelevät yrityksen toimintaa ja Komatsu-metsäkonehuollon järjestelyjä.
Komatsu Forestin henkilökuntaa on myös paikalla monen miehen voimin.

Lämpimästi tervetuloa!


Lataa kutsu: Komatsu Forest Oy kutsuu Maskuun

Atula Huoltopalvelut Oy:n yhteystiedot


Pirkkalassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä
joulun tunnelmaa tarjolla
Perjantaina 20.12. Komatsu-palvelukeskuksissa Pirkkalassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä ProSelect-myymälöissä ollaan iloisella mielellä ja tarjoillaan kahvia sekä joulutorttuja.

Katso tarkemmin:

Komatsu MaxiXT -koneenohjaus- ja informaatiojärjestelmä

14. joulukuuta

Ohjausjärjestelmä – monessa mukana
Lähes kaikki mitä metsäkoneessa tapahtuu, on yhteydessä koneen ohjausjärjestelmään: koneen ja kuljettajan välinen kommunikaatio, koneen laitteiden ohjaus, ulkoinen kommunikaatio, katkonnan ohjaus, dokumentointi jne…

MaxiXT on tänä vuonna markkinoille tuotu Komatsu-metsäkoneen uusi ohjausjärjestelmä, jonka suorituskyky riittää pitkälle tulevaisuuteen, järjestelmän teknologia modernisoitiin riittämään usean konesukupolven päähän. Kuljettajille käyttöliittymä säilytettiin samankaltaisena, mihin Xplorer-aikakauden käyttäjät olivat tottuneet. MaxiXT-järjestelmä on vakiona Komatsu 2020 -mallisarjasta alkaen.

Lue lisää:

15. joulukuuta

Komatsu Forest Oy uudisti organisaationsa – toiminnan painopiste siirtyi entistä enemmän palveluun
Tämä uudistus on reilun kolmen kuukauden päästä eläkkeelle jäävän toimitusjohtaja Jari Alahuhtalan viimeinen isompi rutistus. Tällä tavalla hän eritteli tehtyä ratkaisua: ”Ennakoivan huollon kysynnän kasvaessa tämä on oikea hetki tehdä nämä muutokset. Palvelurakenteemme ovat valmiina, varaosien logistiikka toimii, huollon henkilöresursseja on kasvatettu ja huoltosopimukset tasaavat kuormitusta. Uudistuneessa organisaatiossa on mahdollista sijoittaa uusille paikoille osaavia ja jo kyntensä näyttäneitä palvelun ammattilaisia. Palvelukeskuksiimme saadaan vastuiden selkeyttä esimiesten nimittämisen myötä.”

Vastuut palveluista jaettiin Jari Tyrväisen ja Seppo Konttelin kesken
Jari Tyrväinen otti vastuulleen: huolto-, varaosa-, MaxiFleet- ja MaxiVision-palvelut sekä huoltosopimustoiminnot. Palvelut tuotetaan omien pisteiden ja huoltosopimusverkoston kautta. Keskimääräinen koneen etäisyys lähimpään huoltopisteeseen on tällä hetkellä n. 80 kilometriä. Komatsu-metsäkoneiden huoltotehtäviin erikoistuneita mekaanikoita on 40 henkilöä.

Seppo Kontteli johtaa teknisen tue organisaatiota, johon kuuluu viisi aluekouluttajaa, heidän lisäkseen tekninen tuki moottoreille, automatiikan asennukset, ohjelmistotuki ja ohjelmien asennukset sekä takuukäsittely.  

Metsäkoneiden markkinoinnista ja myynnin johtamisesta vastaa Timo Korhonen, taloushallinnosta Tommi Kaliste. Toimitusjohtajana aloittaa 1.4.2020 Jari Nurminen.

Palvelukeskuksiin nimettiin vastuulliset esimiehet: Jyväskylän asiakaspalvelukeskukseen Antti Hakkarainen, Rovaniemen asiakaspalvelukeskukseen Markku Ekholm. Pirkkalan asiakaspalvelukeskuksessa esimiesvastuut jaettiin: varaosien esimieheksi nimitettiin Ari Woivalin ja huollon esimieheksi Asko Raatikainen.

MaxiFleet-seuranta

16. joulukuuta – Maanantaitarjous

Jari Mäkelä:
Keski-Suomen varaosamyyjän laatimassa joulukuun kolmannessa maanantaitarjouksessa voiteluaineita ja merkintävärejä:

ProSelect-valikoiman rasvat
Tappirasva
5235559   VGC1, 380 g

3,99 € (sis. alv 24 %)


5283303   VGC1, 500 g

5,99 € (sis. alv 24 %)


Keskusvoitelurasva
5235560   VGC1, 18 kg

149,99 € (sis. alv 24 %)


Avohammaspyörärasva
5238409   CG, 380 g

4,99 € (sis. alv 24 %)


Laakerirasva
5238411   HSG, 380 g

6,99 € (sis. alv 24 %)


ProSelect-valikoiman puunmerkintävärit
5247769   Puunmerkintäväri, sininen, 10 litraa

19,99 € (sis. alv 24 %)


5247770   Puunmerkintäväri, punainen, 10 litraa

19,99 € (sis. alv 24 %)


Heti varastosta myös ProSelect-valikoiman alkuperäiset Komatsu-öljyt sopivaan hintaan.
Kysy lisää jouluisista hinnoista!

Tarjoukset ovat voimassa jouluaattoon asti.

Täältä löydät Jyväskylän varaosamyynnin Jarin
sekä kaikkien muiden varaosapisteiden yhteystiedot:

Komatsu Forest Oy Jyväskylä Ampumaradantie

17. joulukuuta

Vielä pitää odottaa reilu kuukausi
– sitten päästään muuttamaan
Jyväskylän palvelukeskuksen uudet tilat Ampumaradantie 33:ssa sijaitsevat muutaman sadan metrin päässä nykyisistä. Ulkoapäin palvelukeskus näyttää jyhkeältä, korkealta ja jostain kulmasta katsottuna lähes kuutiolta.
Vielä siellä tehdään rakennustöitä, mutta upea siitä tulee. Muutto on sovittu aloitettavaksi torstaina 23.1.2020.


”Ainakin kaksi päivää siinä menee, silloin joudutaan pitämään muu toiminta pysähdyksissä”, kertoo Antti Hakkarainen, hänet on nimitetty Jyväskylän palvelukeskuksen esimieheksi. Antilla on työtovereina porukka, jota kehtaa esitellä: Jari Mäkelä on varaosa-ammattilainen kovimmasta päästä, hänellä on pitkä kokemus ja ilmiömäinen kyky tulkita oikein puhelimitse tulleet varaosien kuvaukset. Asentajia yhdistää yksi todella mielenkiintoinen seikka, heillä on kaikilla metsäoppilaitoksesta hankittu metsäkoneasentajan ammattipätevyys, luonnollisesti Jämsänkoskelta. Mikko Paananen on ollut pisimpään näissä hommissa, Mikko on maastohuoltoon erikoistunut, laajalla alueella huoltoautoineen tunnettu ammattilainen. Harvinaista, jos hänet hallilla näkee. Otto Kaikuranta ja viimeksi tiimiin liittynyt Erkki Pienmäki sen sijaan panostavat huoltamiseen ja remontteihin sisätiloissa. Uusi Ampumaradantien huoltohalli parantaa valtavasti heidän työskentelymiljöötään.

Uusien tilojen suunnittelussa on hyödynnetty kokemuksia aikaisemmista vastaavista tiloista. Varaosat sijoitetaan korkeaan varastoon, jonne on helppo tuoda uutta raskastakin tavaraa. ProSelect-myymälää varten on varattu riittävät tilat pitää esillä tuotteita ja kohdata asiakkaita. Yläkertaan on varattu paikat sosiaalitiloille sekä toimistohuoneelle. ”Kyllä Mäkelä ja minä laitamme pöytämme alakertaan, lattiatasolle. Tarkoitus on, että voimme tukea näissä rutiineissa toisiamme. Minun pitää muun muassa pystyä tuuraamaan Jaria hänen vapaapäivänään, eikä ulkopuolisia sijaisia silloin tarvita”, kaavailee Antti Hakkarainen. Hyvä tietää, että hänelläkin on metsäkoneasentajan ammattitutkinto, se on Valtimolta hankittu.

Atula Huoltopalvelut Oy:llä avoimet ovet Maskussa 18.12.

18. joulukuuta

Tänään mennään Maskuun!
On se päivä, kun uudessa Komatsu-metsäkoneiden huoltoyrityksessä, Atula Huoltopalvelut Oy:ssä, on avoimet ovet
Ovet ovat avoinna 11.00 – 17.00. Tarjolla on lounasaikaan puuroa ja iltapäivällä kahvit. Yrityksen henkilökunta, hallituksen puheenjohtaja Sanna Haukila ja toimitusjohtaja Tero Atula esittelevät Atula Huoltopalvelut Oy:n toimintaa ja kertovat, millaista huoltoa ja muuta palvelua Komatsu-metsäkoneasiakkaille on tarjolla.

Komatsu Forest Oy:n henkilökunta tulee suurella joukolla mukaan avoimiin oviin: Jari Nurminen, Timo Korhonen, Jiri Järventausta ja Mika Latvala ainakin ovat läsnä. Komatsu 931XC -hakkuukone tuodaan paikan päälle, puhutaan huoltosopimuksista, koneiden varustelusta, markkinatilanteesta ja Komatsu-tuoteohjelman menestyjistä...

Jari Tyrväinen: Paras löytyi viimein
Kuten viime sunnuntain joulunajan kalenterissa kerrottiin, Jari Tyrväinen on vastuussa Komatsu Forestin asiakaspalvelusta, yksi tärkeimmistä tähän liittyen on huoltoyritysten verkosto. Hänelle uuden huoltosopimuskumppanin löytyminen jo pitempään jatkuneen etsinnän jälkeen on iso juttu.
Näin Tyrväinen asiaa valottaa: ”Olimme jo pitempään etsineet Lounais-Suomen alueelta potentiaalista yritystä huoltamaan koneita ja hoitamaan varaosapalvelua. Tilanne oli vielä siinä mielessä kriittinen, että Komatsu-metsäkoneiden markkinaosuus kasvaa tuolla alueella ihan mukavasti, eikä positiivista kehitystä huoltopisteen puuttuminen saa häiritä. Atula Huoltopalvelut Oy:n Maskun toimipiste sijaitsee sopivasti tuolla ”valkoisella läntillä”. Ehkä vielä tärkeämpää kuin sijainti on osaaminen. Atula Huoltopalvelut hallitsee raskaan kaluston teknisen ylläpidon, sitä ovat muiden lisäksi sen alueen toimijat vakuuttaneet. Metsäkoneista heillä on jo omakohtaistakin kokemusta. Siellä päästään nopeasti työn syrjään kiinni."

Lataa kutsu: Komatsu Forest Oy kutsuu Maskuun


Lämpimästi tervetuloa!

Näin löydät Atula Huoltopalvelut Oy:n Maskun pisteeseen:

Komatsu 931XC lähdössä ensimmäiselle työmaalle kuva Marko Hauta-aho

19. joulukuuta


Timo Korhonen:

Tästä tuli hyvä vuosi, näin me sen teimme
Metsäkoneiden myynti Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa on jo pidempään pysytellyt hyvällä tasolla, jopa niin hyvällä, että kalusto kentällä on pitkästä aikaa mieluummin uudistunut kuin vanhentunut. Kasvaneessa markkinassa Komatsu Forest Oy on kyennyt nostamaan osuuttaan kotimaassa ja Baltiassa. Vähintään yhtä hyvää kehitys on ollut Ruotsissa, jossa vaillinaisista tilastoista huolimatta Komatsun voi väittää olleen vuoden mittaan useimmin ykkönen kuin kakkonen. Täällä Suomessa asiakkaat perustelevat Komatsu-hankintaansa koneiden huimin harppauksin parantuneella laadulla. Se on varmasti yksi menestyksen tekijöistä, toinen yhtä tärkeä on Komatsu Forestin strategia ”intohimo teknologiaan”, joka on tuottanut koneisiin monia ylivertaisia teknisiä ratkaisuja. Ne tuovat helpotusta tämän päivän konetyön rutiineihin, mutta ennen muuta ovat varmistamassa Komatsu-koneiden kunnianhimoisia kehityssuunnitelmia kauaksi tulevasuuteen; sekä SmartFlow-hydrauliikka että MaxiXT-ohjausjärjestelmä sisältävät elementtejä, jotka tekevät mahdolliseksi puunkorjuun teknologian seuraavan askeleen.

Palvelut kuvaan mukaan
Konemyynnin rinnalla kasvanut palvelujen rooli on Komatsu Forest Oy:ssä ollut hyvin näkyvillä koko kuluvan vuoden. On pidetty esillä mittavaa työtä asiakaspalvelun tuotteiden kehittämiseksi: huoltosopimukset, huoltoyritysten verkosto, asiakaspalvelukeskukset, varaosien nopeat toimitukset, DROPBOX-verkosto ja uudet, nopeasti kehittyvät digitaaliset palvelut MaxiFleet ja MaxiVision. Koko palvelutuotteiden muodostama kokonaisuus on äsken julkaistussa uudessa organisaatiossa laitettu nippuun ja annettu asiakaspalvelupäällikön alaisuuteen.
Uskaltaa luvata, että sama tahti jatkuu.

Tehtaalta asiakkaalle
Vuoden mittaan yli kolmensadan koneen operoiminen tehtaalta tai varastosta asiakkaalle täsmällisesti, oikein varusteltuna on mittava urakka. Komatsu Forest Oy:n markkinointiosasto on miehitykseltään trimmattu pieneksi mutta tehokkaaksi. Kotimaassa myyntipiirien lukumäärää ei ole kasvatettu, silti on pärjätty ja osuuksia kasvatettu. Konekauppojen jälkeistä suururakkaa, valtavaa määrää palvelun ja juridiikan ohjaamia rutiineja, pyörittää kaksi tuotepäällikköä. Satu Härikkä pitää näpeissään tilaukset tehtaalta tarkkoine spesifikaatioineen, koordinoi ja konsultoi rahoituksia, vakuutuksia, rekisteröintejä ja kaiken päätteeksi laskuttaa koneet. Mika Hiltunen ottaa koneen haltuunsa, kun se Satun puolesta on toimitusvalmis. Mika junailee kuljetukset asiakkaille, kotimahan ja ulkomaille, tekee työmääräykset huoltopisteitä varten niissä tapauksissa, joissa kone menee ennen asiakkaalle luovutusta varusteluun tai huoltoon.

Torttukahvit perjantaina 20.12.

20. joulukuuta

Tänään mennään
Pirkkalaan, Jyväskylään ja Rovaniemelle!
On se päivä, kun Komatsu Forestin palvelukeskuksissa on joulun tunnelmaa tarjolla
Tänään perjantaina Komatsu-palvelukeskuksien ProSelect-myymälöissä Pirkkalassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä ollaan iloisella mielellä ja tarjoillaan kahvia sekä joulutorttuja.

Kahvi on kuumaa ja tortut tuoreita – lämpimästi tervetuloa!

Komatsu Forest AB:n uusi tehdas Uumaja

21. joulukuuta

Tehdas täynnä uutta teknologiaa
Ensimmäiset vihjeet siitä, että Komatsu Forest AB suunnittelee metsäkonetehtaan rakentamista, saatiin jo reilu vuosi sitten. Viime huhtikuussa suunnitelmat tarkentuivat; kerrottiin, että hanke on monessa mielessä hyvin kunnianhimoinen. Vihjattiin minimiin painettavista ympäristövaikutuksista, valmistuksen hiilineutraaliudesta ja uudesta ajatuksesta rakentaa moderni laitteiden välinen Internet palvelemaan metsäkoneen kehittämis- ja valmistusprosessia.
Sopivasti iso mutta toimiva
Nyt tiedetään paljon enemmän yhdestä tämän hetken suurimmasta teollisesta investoinnista Ruotsissa. Rakennuksen mittakaava on kunnioitusta herättävä, siitä tulee kauaksi näkyvä maamerkki: alakerrassa pitkä kompakti kaksikerroksinen tuotantotila metsäkoneen valmistuslinjoineen ja asentajineen, niiden yläpuolelle kohoava tornimainen kuusikerroksinen osa, jota miehittää muu henkilöstö, metsäkonekonserni Komatsu Forest AB:n väki muiden muassa. Rakennuksessa on pinta-alaa neljä hehtaaria. Kaikkiaan valmistuksessa ja konttoreissa työskentelee liki 550 henkilöä. Tehtaan valmistumisaikataulun mukaan metsäkoneiden valmistus pääsee siirtymään Gimonäsin perinteisistä maisemista toiselle puolelle kaupunkia Klockarbäckeniin jo ensi vuoden aikana. Muut toiminnot tulevat perässä.
Visiot muuttuvat arjeksi
Metsäkoneiden valmistus uudessa tehtaassa on jotain aivan muuta kuin tänä päivänä. IoT (Internet of Things) otetaan laajasti käyttöön, hyödynnetään laitteiden keskinäistä kommunikaatiota ja moninkertaista kerättävän tiedon määrää. Laadun monitorointi pienimpiin yksityiskohtiin saakka tulee mahdolliseksi, turvallisuus paranee, asiakaslähtöinen joustavuus on mahdollista, vaikka läpimenoajat lyhenevät. Tuotanto ja kehittäminen siirtyvät toimintoina lähemmäksi toisiaan. On varauduttu mahdollisuuteen mukautua ja kasvaa tulevaisuuden teknologioiden mukana. Valmistuskapasiteetti riittää, vaikka mitä tapahtuisi.
Vastuu ympäristöstä
Kunnianhimoiset ympäristövaatimukset ovat osaltaan ohjanneet tehtaan kotipaikaksi Uumajan. Satama ja nopea vihreä raideyhteys, niiden merkitys on suuri, kun toiminta käännetään hiilineutraaliksi. Tehtaan kuluttamaa energiaa tuotetaan paikan päällä aurinkopaneeleilla ja geoenergialla ja sitä säästetään monilla rakenteiden ratkaisuilla. Komatsu Forest haastaa uudella investoinnillaan alan muita valmistajia. Modernin tuotantoteknologian lisäksi sillä on vahvuutena tehdaspaikkakunnan vitaalisuus. Uumajassa on laaja korkean tason koulutustarjonta, kasvava, keksi-iältään nuori koulutettu väestö ja seutukunnan pitkä traditio metsäkoneiden valmistamisessa.
Monelle varmaan yllätys: se on lähellä.

Tekninen tuki

22. joulukuuta

Tekninen tuki
Palveluna osaaminen, avainalueena tietotekniikka
Komatsu Forest Oy:n tekninen tuki huolehtii siitä, että koneiden käyttäjät voivat keskittyä omaan työhönsä, tehdä sitä mahdollisimman suorituskykyisillä koneilla ja olla tietoisia siitä, että puhelimen päässä on henkilö, jonka tehtävänä ja velvollisuutena on paneutua koneen käyttäjän kertomaan tilanteeseen. Komatsu Forestissa tällainen henkilö useimmin on aluekouluttaja, ehkä sama mies, joka koneen toimituksen yhteydessä oli perehdyttämässä ja kouluttamassa, laittamassa koneen ja kuljettajan yhteistä taivalta alkuun. Siinä tilaisuudessa tulee eteen paljon uutta, aina jotain jää huomaamatta. Siihen voi palata milloin vain myöhemmin ja tarkistaa omalta aluekouluttajaltaan asian oikean laidan. Joka paikassa missä vain on tietotekniikkaa, siellä asiat kehittyvät ja muuttuvat tavallista kovempaa tahtia. Näin on myös metsäkoneissa, niiden tietotekniikasta ovat riippuvaisia koneyrittäjien, kuljettajien ja Komatsu Forest Oy:n lisäksi nykyään enemmän ja enemmän myös metsäyhtiöt. Automatiikan on pelattava moitteettomasti, ja siksi sitä päivitetään ja kehitetään jatkuvasti. Silti se on lisännyt kuljettajien kuormittumista; uusien ominaisuuksien käyttöönotto ja omaksuminen ottavat aikaa tuottavasta työstä. Tässä onneksi viimeisin tietotekniikka tulee avuksi: MaxiFleet on erinomainen työkalu, sillä kuljettaja voi analysoida työtään ja keskittyä tiettyjen asioiden kehittämiseen.
Aluekouluttajat
Komatsu Forest Oy:n aluekoulutusorganisaation jäsenet ovat kokeneita, hyvin harvoin asiat sattuvat heille ensimmäistä kertaa. Aluekouluttajat pitävät myös tosiinsa yhteyttä, vaihtavat kokemuksia ja kertovat toisilleen löytämistään ratkaisuista. Etäpalvelu on tullut tärkeäksi osaksi aluekouluttajien ja koneen käyttäjien kommunikaatiota. Näin hoituvat päivitykset ja uusien säätöjen asetukset useimmiten. Aluekouluttajien takana on Komatsun-koneiden tuotteiden ja automatiikan ekspertit, jotka tukevat aluekouluttajia, mutta ovat tarvittaessa yhteydessä myös asiakkaisiin.
Haikanvuoren tehokaksikko
Monet Komatsu-koneen käyttäjät ovat tavanneet Marko Yrjölän aikaisemmin metsässä, koneen luona asioita ratkomassa tai päivittämässä koneen automatiikkaa. Etäyhteydet ovat muuttaneet Markonkin rutiineja; enää ani harvoin hän hyppää autoon työtehtävien vuoksi. Nyt hän pystyy olemaan yhteydessä ja tukemaan laajempaa asiakaskuntaa ja työtovereitaan työpäivän mittaan, näin jää myös aikaa moneen muuhun. Markon vastuulla on uusien laitteiden ja ohjelmistojen testausta, aluekouluttajien ja huoltohenkilöstön tukemista ja kouluttamista sekä raportointia kehittäjien suuntaan.
Tietokoneiden ja niihin liitettyjen laitteiden todellinen osaaja Komatsu Forest Oy:ssä on Eero-Matti Kleimola. Hän tuntee menneiden ja nykyisten konesukupolvien laitteet, ohjelmat ja tietotekniikan, mutta löytyy Eero-Matin pöydältä myös vihjeitä siitä, mihin tekniikka on menossa. Tälle pohjalaiseksi varsin vaatimattomalle miehelle on rakentunut talon sisällä ja asiakkaiden keskuudessa maine erinomaisena ongelmien ratkaisijana. Se ominaisuus ei ainakaan vähennä työtaakkaa. ”Pitää kysyä Eero-Matilta” on varma ja kovasti käytetty tapa löytää ratkaisuja. Tavallisesti loppukäyttäjien asioita ratkotaan huollon henkilöiden ja aluekouluttajien toimesta, Eero-Matin rooliksi jää silloin tukea heitä.

Seppo Kontteli
johtaa Komatsu Forest Oy:n teknistä tukea. Hän on varmasti oikea mies tuolle paikalle, koska tuntee tietotekniikan viimeiset virtaukset ja on perehtynyt metsäkoneiden automatiikkaan liittyviin asiakkaiden sekä metsäyhtiöiden tarpeisiin ja vaatimuksiin. On luonnollista, että tuen tarve kasaantuu tietotekniikan puolelle; siellä tapahtuu eniten, tietotekniikkaa päivitetään, uusia ominaisuuksia ja laitteita liitetään mukaan järjestelmiin. Metsäkoneeseen ollaan nykyään tietoyhteydessä monen toimijan taholta. Tarvitaan yhteistyötä eri organisaatioiden kesken, standardien kehittämistä ja asiantuntijatyöryhmiä. Ne ovat tärkeä osa Sepon työkenttää. Oleellinen kysymys tekniseen tukeen liittyen on: Kuinka tehokkaasti ja tuottavasti Komatsu-konekalusto joka puolella juuri nyt kaataa, karsii, katkoo ja kuljettaa.
Vaatimukset ovat kasvamaan päin.

Komatsu Forestin maanantaitarjoukset voimassa jouluaattoon asti

23. joulukuuta – Maanantaitarjous

Komatsu Forest Oy:n varaosapalvelu toivottaa hyvää joulua!

Vielä ehtii hyville ostoksille
Kannattaa tutustua kaikkiin joulunajan maanantaitarjouksiin

Tarjoukset ovat voimassa jouluaattoon asti.


Muista että talvitarjous Clark-teloista
on voimassa vuoden loppuun saakka.

Luminen työmaa, kuva Tuomo Väyrynen

24. joulukuuta

Komatsu Forest Oy:n henkilökunta toivottaa sinulle
hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2020!


KOMATSU FOREST WISHES YOU
RAHULIKKE JÕULE JA HEAD UUT AASTAT!
PRIECĪGUS ZIEMASSVĒTKUS UN LAIMĪGU JAUNO GADU!
LINKSMŲ ŠV. KALĖDŲ IR LAIMINGŲ NAUJŲJŲ METŲ!

Hyvää uutta vuotta 2020, kuva Marko Hauta-aho

31. joulukuuta

Komatsu Forest Oy:n
henkilökunta toivottaa sinulle
onnellista uutta vuotta 2020!