KOMATSU 901XC -HAKKUUKONEUUTUUS

Enemmän sopivia kohteita, työtä ympäri vuoden

901XC on Komatsun hakkuukoneiden tuoteohjelman toinen kahdeksanpyöräinen, se pienempi. Aloite kahdeksanpyöräisestä 901:stä tuli alun perin suomalaisilta asiakkailta. Komatsu-harvesterissa kahdeksasta pyörästä on hyötyä koneen koosta riippumatta.  Isossa hakkuukoneessa kahdeksanpyöräisyys parantaa jyrkänteissä työskentelyä ja lisää vakautta suurilla nosturin ulottumilla raskaita runkoja käsiteltäessä. Sama pätee pienempään koneeseen, mutta valinnan kääntymistä 901XC:hen on perusteltu myös pehmeillä tai muuten aroilla maapohjilla; siellä on tarjolla työtä ympäri vuoden, kun vain sopiva kone löytyy. Tämä on linjassa sen kanssa, mihin ollaan pyrkimässä: ympärivuotiseen korjuuseen.

901XC sopii ominaisuuksiltaan hyvin nykytilanteeseen, jossa hakkumääriä lisätään. Lisäkuutiot on hankittava harvennuksilta – mieluummin vielä kesäaikaan - jos mahdollista. Sinne tämä kone on tarkoitettu. Komatsu 901XC on kätevä siirrettävä nykykalustolla, 20 tonnin paino ei aiheuta ongelmia. Sen hyötysuhde ja sitä myöten myös polttoainetalous on tunnetusti hyvä; kolmen pumpun hydraulijärjestelmä siirtää tehot ilman turhaa kuristamista dieselmoottorista nosturiin ja hakkuulaitteeseen. Yksinkertainen ja moneen kertaan nerokkaaksi todettu peruskoneen rakenne tarjoaa vakaan työskentelyn ja hyvän näkymän työpisteeseen. Keinutelin ja heiluriakselin yhdistelmä takaa tiukan otteen maapohjaan. Maailman johtavan hakkuulaitevalmistajan monista vaihtoehdoista löytyy se, jolla koneen voi täsmätä tarjolla oleviin kohteisiin. Huonosti kantavat pohjat, harvennus ja poistettavien puiden pieni koko laittavat harvestereita paremmuusjärjestykseen. Siinä kilpailussa Komatsu 901XC:lle moni ennustaa hyvää sijoitusta.

Katso Komatsu 901XC tekniset tiedot

Sotkamon näytöksissä esiintyvän 901XC:n omistaa Metsäurakointi Piirainen Oy. Toimitusjohtaja Asko Piirainen kertoo koneen lähitulevaisuuteen liittyvistä suunnitelmistaan. Keväällä odottavat mahdollisesti itäisen Suomen lumenmurtoalueet, siellä tarvitaan Komatsun uutta kahdeksanpyöräistä. Koneessa on myös MaxiFleet, johon Sotkamon näytöksessä voi tutustua hyvin käytännönläheisesti.

KOMATSU KUORMATRAKTORIT, UUSIA OMINAISUUKSIA

Näytösalueella on kaksi kuormatraktoria. Komatsu 855, jossa on vaimennettu Comfort Ride -ohjaamo, työskentelee näytöksessä normaalina kuormakoneena. Toinen näyttelyalueella oleva kuormatraktori on Komatsu 875, jonka tehtävä on seisoa paikallaan ja esitellä SmartFlow-hydrauliikkaa.  Ammattilaiset voivat kuormata SmartFlow:lla ja saada omakohtaisen kokemuksen uudesta hydrauliikan sovelluksesta. Koneessa on laajennettava kuormatilaratkaisu LoadFlex.

Katso Komatsu 875 ja Komatsu 855 -tekniset tiedot
 

Hydrauliikan SmartFlow-ohjaus

Ihminen käskee – kuormain tottelee

Kun digitaalisuus siirrettiin kuormainventtiiliin, se poisti analogisen ohjaussignaalin tietokoneen ja venttiilin väliltä. Samalla koneen oman tietokoneen, MaxiXplorerin, rooli muuttui hydrauliikan ohjausparametrien laatijaksi ja lähettäjäksi. Digiohjatun kuormainventtiilin mitattuun tietoon perustuva kuormaimen hallinta muuttaa radikaalisti ihmisen ja kuormaimen välistä kommunikaatiota: liikkeet seuraavat ohjausta säädetyllä nopeudella ulkoisista tekijöistä riippumatta ja järjestelmä reagoi ilman ennakoimattomia viiveitä. Koska suuntaventtiili tottelee tarkasti kuljettajalta saatua käskyä, nosturin liike vastaa aina tarkasti kuljettajan ohjaussauvan liikettä. Se parantaa jaksamista, nostaa työn tehokkuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta. Liikkeiden vaimennustoimintoa voidaan tarvittaessa tehostaa, jolloin kulmikas ohjauskäsky ei toistu eikä tunnu kuormaimen liikkeessä. Digitaalisuus tekee tarpeettomaksi suuren määrän komponentteja ohjausventtiilin ympäriltä ja yksinkertaistaa huollon toimenpiteitä. Järjestelmän tuttuun perusrakenteeseen digiohjaus ei aiheuta muutoksia.

SmartFlow vähentää polttoaineen kulutusta 4 %. Tiheän tiestön Suomessa kuormaamisen osuus kokonaistyöstä on tavallista suurempi – samoin SmartFlow:n tuoma säästö. Tämän tekee mahdolliseksi mitattuun tietoon perustuva venttiilin karan säätyminen siihen asentoon, jossa virtaamat ja paineet ovat optimitasolla.

Sotkamon näytöksessä ammattilaisilla on mahdollisuus koeajaa SmartFlow-hydrauliikalla varusteltua konetta.

MITTAUSTARKKUUS ON MONEN ASIAN SUMMA

Jo puolentoista vuoden ajan Komatsu Forest Oy on tehnyt työtä tarkemman mittauksen eteen. Sotkamon näytöksessä voidaan kertoa hyvistä tuloksista ja tarkempaan mittaukseen liittyvistä teknisistä ratkaisuista. Asiantuntijana on kehittämistyöstä vastaava Jussi Kemppainen. Parannettavaa on löytynyt sekä tietotekniikan että mekaanisen tunnustelun puolelta, Jussi Kemppainen:
”Alkutilanne oli siinä mielessä hankala, että osa koneista tuotti tarkkoja pituuden mittaustuloksia mutta toisaalla oli vaikeuksia pysyä hyväksytyn rajoissa. Syitä saattoi olla monenlaisia. Keskityimme koneen teknisiin edellytyksiin tuottaa tarkkaa dataa mittauksen pohjaksi. Softapuolella mittasignaalin erottelu muutettiin tasaavasta kymmenestä millistä yhteen millimetriin. Teimme myös parantavia toimenpiteitä hakkuulaitteiden puolelle, sinne missä mekaaninen tunnustelu tapahtuu. Työn edetessä eri tyyppisten mittapyörien käyttäytymisestä saatiin arvokasta tietoa. Mittausradan tasaisuus parantaa pituusmittauksen tarkkuutta, yläkarsintaterällä on siinä ratkaiseva rooli. Onnistuimme konstruoimaan asiakkaiden toiveiden mukaisesti yläkarsintaterän, joka parantaa karsintatulosta mittapyörän kulkureitillä. Tämä koskee C-sarjaa sekä 350- ja 365-tyyppejä. Mittapyörän stabiili käyttäytyminen olosuhteista ja syöttönopeudesta riippumatta teetti jonkun verran työtä. Siihen löytyi ratkaisu hydrauliikasta”.

Mittauksen konstruktiomuutoksista on rakennettu muutossarjoja. Ne ovat myynnissä ProSelect-myymälöissä.