Komatsu Forest Oy:n huoltoverkosto, kahdesta osasta rakennettu

Se on tarkoittanut toimintojen yhtenäistämistä ja nopeiden yhteyksien rakentamista. Integraation keskiössä ovat yhteiset tietojärjestelmät, joiden tehtävä on pitää koko huoltoverkosto ajan tasalla, taata oikeaan osuneet tarpeen määritykset ja nopeat toimitukset. Asiakastyytyväisyyden tiedetään kohenevan, kun asiat ovat kunnossa ja palvelu pelaa. Se oli tavoitteena ja siinä on onnistuttu.

Huoltoyrittäjän tietokoneen ruudulle ilmestyneet ohjelmat ovat käteviä työkaluja, monesti myös yrittäjälle tehokas tapa kilpailla toimitusten nopeudessa ja täsmällisyydessä. Jokaisesta yritysvetoisesta palvelupisteestä päästään suoralla yhteydellä sinne missä on tieto koneiden konstruktioista, lähimmän varaosan sijainnista tai edullisimmasta metsäkoneen varusteesta. Yhtenä tietotekniikan roolin laajentamisen motiivina on ollut halu palvella tehokkaasti koneyrittäjää hänen odottaessaan ongelmaansa ratkaisua kasvotusten Komatsun edustajan kanssa tai langan päässä työmaallaan. Siinä tilanteessa ripeys on huoltoyritykselle vahva kilpailuetu. Komatsu Forest Oy:n viimeaikaiset toimenpiteet palvelun parantamiseksi koskettavat tasapuolisesti koko verkostoa: varaosien uusi loogisempi hinnoittelu ja yli yön kuljetukset DROPBOX-noutopisteineen piristävät huoltoverkoston palvelua ja saavat asiakkailta varauksettoman kiitoksen.

Woman sitting home in front of computer with MaxiFleet

Tekemistä riittää

Komatsu Forest Oy:n siirtyminen ulkopuolisesta palveluverkostosta omien pisteiden perustamiseen on ollut hyvin maltillista. Kahdessa tapauksessa, Keski-Suomessa ja Lapissa, ei ollut vaihtoehtoa; pitkän etsiskelyn jälkeen ei riittävillä resursseilla varustettuja yrittäjiä löytynyt. Tällaisissa tilanteissa vaihtoehdot ovat vähissä, jos kerran palvelun tasoa on tarkoitus parantaa. Juuri nyt on tapetilla ihan muut asiat: teollisuuden Woodforce-järjestelmä on saapumassa maaliin, sen myötä Komatsu Forestin MaxiFleet-etähallintaa päästään viimeinkin lanseeraamaan toden teolla. Huoltosopimusten suosio on yllättänyt positiivisesti koko palveluverkoston, ennakoiva huolto muuttaa rutiineja joka pisteessä. On tullut lupausten lunastamisen aika.

Jatka lukemista: Asiat tapahtuvat huoltopisteissä